Gir full gass for Telenor

NRKs Jan Erik Larssen figurerer nå i en femten minutters videoreklame, der Larssen bruker Autofil-konseptet rått til å selge bredbånd for Telenor. NRKJ-leder Sigmund Raanes reagerer sterkt på reklamevideoen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Telenor starter nå reklamekampanjen «Online ADSL sponser julen». 300.000 husstander over hele landet vil i løpet av november få en videofilm på cd-rom med tilbud om billig bredbåndsoppkobling fra Telenor. Filmen ble også i ettermiddag lagt ut på Telenors hjemmeside www.online.no.

Drahjelp til julekampanjen henter telegiganten hos Jan Erik Larssen, kjent fra NRKs «Autofil». Hvor mye Telenor har betalt Larssen for medvirkningen, vil ikke informasjonssjef Atle Lessum i Telenors Divisjon Privat svare på, men han er meget fornøyd med resultatet.

- Vi i Telenor synes dette er blitt kjempebra, sier Lessum.

I videoen opptrer Larssen på samme måte som i NRK-programmene. Med voldsom entusiasme, hyl og skrik presenterer han bredbåndets velsignelse:

«Følg med nå. Dette må dere bare bli med på. Det er like morsomt hver gang,» roper Larssen og forsvinner inn i en fiberoptisk kabel og blir borte før han ramler ned i noe som likner mistenkelig på et Recaro bilsete og fortsetter:

«Er det ikke det jeg alltid har sagt, folkens: Skikkelige støtdempere er livsviktig. Ok, folkens, hvorfor er vi her? Jo, fordi jeg skal ta deg inn i bredbåndets vidunderlige verden. Vi skal ut og kjøre på internetts racerbane, og da holder det ikke med noe gammalt skrap. Til det trenger vi en høytrimma, råtuna firehjulstrekker med sprut, også kalt online ADSL.»

Godkjent av NRK-ledelsen

Tordis Aavatsmark, leder i NRKs underholdningsavdeling (FUHA), sier til Journalisten at hun ikke kjenner til reklamevideoen, men svarer generelt at Jan Erik Larssen ikke er fast ansatt, men frilanser. Det gjelder derfor litt andre regler for ham enn fast ansatte når det gjelder hva de kan foreta seg utenfor NRK.

Nestleder i FUHA, Charlo Halvorsen, sier at Larssens reklameopptreden for Telenor er innenfor den avtalen han har som frilanser i NRK.

- Det gjelder ikke så strenge regler for frilansere som andre, og dette er godkjent, sier han til Journalisten.

- Meget uheldig

NRKJ-leder Sigmund Raanes er imidlertid meget krass, og sier at det er uheldig at enkelte får lov til å forkludre NRKs varemerke. Han sier at han regner det som en selvfølge at alle som arbeider for NRK er bundet av de samme etiske regler som andre, og at det ikke finnes noen særtilfeller.

- Jeg reagerer på to ting. For det første reagerer jeg på formen denne videoen har fått. Larssen legger seg så tett opptil stilen i NRK-programmet, at det er meget uheldig. I realiteten selger han et varemerke og opptrer med det i andre sammenhenger. Dernest er det meget uheldig at det er så sprikende praksis i NRK når det gjelder fastansatte, frilansere og til og med mellom fast ansatte. Vi har for eksempel lenge fått høre at når det gjelder etikk, så må nyhetsjournalister vurderes strengere enn andre. Dette er feil. Jeg mener alle journalister i NRK må vurderes like strengt når det gjelder etikk, og ingen skal kunne opptre som annonsefigurer for noen som helst, sier Raanes.

Strenge regler

I NRKs personalhåndbok er det strenge regler for forhåndsgodkjenning av oppdrag utenfor NRK. Der heter det:

«Oppdrag for og aktivt eierskap i eksterne virksomheter skal godkjennes på forhånd av nærmeste redaksjonelle leder. Du kan ikke regne med å få godkjenning hvis oppdraget eller engasjementet kan så tvil om NRKs ønskede omdømme. Søk råd hos nærmeste leder hvis du er i tvil om tolkningen av opplysningsplikt og forhåndsgodkjenning.»

Nei til reklame

Om medvirkning i reklame heter det: «Det er generelt sett ikke anledning for NRKs redaksjonelle medarbeidere å medvirke i reklame. Det er unntak for reklame for NRKs produkter og virksomhet. Det vil også kunne gjøres unntak for produkter lansert i samarbeid med NRK Aktivum og spesielle humanitære aksjoner og i ikke-kommersielle informasjonskampanjer. I forlengelsen av at NRK-ansatte kan utgi bøker, plater o.l. er det også naturlig at forlag vil markedsføredisse.»

Svarer ikke

Jan Erik Larssens femten minutters reklame for Telenor avsluttes med anbefaling om å anskaffe ADSL, fulle prisopplysninger og informasjon om 24 timers servicetelefon.

Det lyktes Journalisten ikke å få tak i Larssen torsdag. Henvendelser til frilanserens forkontor i NRK ga ikke resultat, og han besvarer heller ikke henvendelse på e-post - formodentlig både sendt og mottatt på bredbånd.

Powered by Labrador CMS