Sandeep Singh sammen med Musikkrommets første gjest Bahare Viken. Hun skal snakke om Olivia Rodrigo - årets store popsensasjon.

Leder ny NRK-musikkpodkast: – Overrasket over at en slik podkast ikke har blitt laget tidligere

Sandeep Singh håper lytterne sitter igjen med en følelse av at de har lært noe nytt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I dag lanserer NRK den nye musikkpodkasten «Musikkrommet» med Sandeep Singh som programleder.

Den ukentlige podkasten skal være historiedrevet og dekke musikk uavhengig av sjanger, samt bidra til å øke kunnskap om det som ligger bak musikken vi lytter til.

– Dette er en etterlengtet musikkpodkast der vi graver frem noen av de mest underholdende og bemerkelsesverdige historiene fra både popverden og andre sjangere, sier Singh til Journalisten.

– Jeg har ventet på dette i mange år, og er egentlig overrasket over at en slik podkast ikke har blitt laget tidligere, tilføyer han.

Musikk tilbake på agendaen

Ifølge programlederen har det foregått en debatt om musikkjournalistikk de siste årene. Han mener sjangeren har hatt en tendens til å visne og få mindre oppmerksomhet i norske redaksjoner.

Tidligere i år sendte blant annet Norsk Komponistforening en klage til Kringkastingsrådet hvor de kritiserer NRK for mangel på mangfold i musikkdekningen, for at norske opphavere ikke får nok spillerom, og at det redaksjonelle innholdet om musikk er blitt borte.

Et argument mediene ofte kommer med i forsvar mot den manglende dekningen av musikk er ifølge Singh at det er leserne som har mistet interessen for musikkjournalistikk. Men han mener selv at problemet heller ligger i at redaksjonene er trege med å tilpasse seg lyttervanene til den yngre generasjonen.

– Jeg var lei av å klage på det hele tiden, og tok imot sjansen til å gjøre noe med det ved å sette fokuset tilbake på musikkjournalistikken. Jeg syns det er veldig positivt at NRK har valgt å fornye seg, men det var også på tide, sier han.

Det som skiller Musikkrommet fra andre podkaster er at NRK har rettigheter som tillater dem å spille et stort utvalg av norsk og internasjonal musikk. Dermed vil lytterne også kunne høre musikken som blir diskutert i podkasten.

– Historiene blir mer forståelig, konkrete og presise med musikalske eksempler fordi da kan du underbygge og bevise påstander i større grad. Og det fører til en mer dynamisk lytteropplevelse også, sier Singh.

Altetende musikkredaksjon

Hver episode skal ha en gjest, men ikke nødvendigvis selve artisten bak musikken. Det vil komme all slags eksperter som skal snakke om musikalske fenomener, uavhengig av sjanger.

– Vi i redaksjonen er ikke sjangerdyr. Tvert imot, vi er altetende og brenner for mange forskjellige typer musikk. Forhåpentligvis vil det sterke engasjementet vi har, komme frem i podkasten, sier han, og videre:

–Vi skal finne det nisjete i det hyperkommersielle. Men samtidig finne det folkelige i det sære. Det kicker jeg veldig på. Jeg skal snakke om hva som er appellerende i låtene og om den menneskelige faktoren i musikken. Hvordan musikken du bryr deg om blir laget i hodet til kunstnerne. Og ikke minst stimulere folk og hjelpe folk til å utvikle et musikkvokabular.

– Hva håper du lytterne vil sitte igjen med etter å ha hørt Musikkrommet?

– Jeg håper lytterne sitter igjen med en følelse av at de har lært noe nytt og samtidig blitt underholdt. Hver enkel episode har et mål i seg selv, men dette er den overordnede reaksjonen jeg er ute etter. At de sitter igjen med noe, sier han.

Lidenskapelig musikkinteresse

Singh har vært musikkinteressert så lenge han kan huske. Han mener musikkforståelsen og -kunnskapen bidro til å øke hans status i oppveksten.

– Jeg kunne mest om musikk under middagsbordet og i klasserommet, og hadde en sult etter å være best i det feltet. Jeg var lidenskapelig opptatt av musikk og hvordan den blir laget, sier Singh.

Han mener det var en fordel å vokse opp under internettets gullalder.

– Jeg håper lytterne sitter igjen med en følelse av at de har lært noe nytt, sier Sandeep Singh.

– I forhold til generasjonen før meg, hadde vi uendelig informasjon å bade i, slik at jeg selv hadde kontroll på hva jeg skulle fordype meg i. Og jeg var helt opphengt i musikk-funfact. Jeg husker da MTV hadde videoer med faktabobler. Jeg elsket det og husker fortsatt noen av dem utenat, sier han.

For Singh er ikke en låt kun en låt – heller en mosaikk med ulike ledd som fargelegger låten og setter den i en kontekst. Han gleder seg til å dele kunnskap sin og mener podkast er et velegnet format for den type journalistikk.

Singh har selv bred erfaring som skriftlig musikkanmelder og har vært sentral i en rekke TV-produksjoner, men synes det finnes en rekke fordeler med radio- og podkastformatet.

– Det ene er at jeg slipper å bry meg om hvordan jeg ser ut, sier Singh lattermildt og tilføyer:

– Det andre er at når man snakker om musikk og lytter til musikk, så er det spesielt ørene man bruker. Det er egentlig det eneste du trenger å fokusere på, derfor blir podkast det perfekte medium for dette prosjektet.

– Lyd er et medium jeg har blitt ekstremt glad i. Jeg savner ikke deadline-presset fra skriftlig journalistikk og det møysommelige ved å lage TV. Lyd er perfekt midt imellom, med kort vei fra idé til et ferdig produkt.

Powered by Labrador CMS