Illustrasjon: Birgit Dannenberg
Fra pluss til minus
IRM justerer prognosene for reklamemarkedet.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Mens Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) i mars sa at de trodde det norske reklamemarkedet ville ha en vekst på 0,9 prosent, toner de nå flagget.
I revidert prognose for 2014 forventer IRM at reklamemarkedet vil gå tilbake med drøyt én prosent. Reklameomsetningen for 2014 er da ventet å bli på knapt 19,6 milliarder kroner.
Daglig leder Madeleine Thor i IRM sier i en pressemelding at selv med OL som lokomotiv ble først kvartal svakt og hadde en omsetningssvikt på 0,8 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Det reduserer forventningene for resten av året.
Hun forteller at signaler fra aktørene i markedet om tøff kamp om annonsekronene også i andre kvartal.
- Vår vurdering er at markedet ikke kommer til å gå i pluss i år.