Jakten på nettprofitt intensiveres

Det koster mediene fremdeles dyrt å opprettholde et gratis nett-tilbud. I mangel av nettannonsører tvinges nå bransjen til klekke ut nye kreative måter å tjene penger på. Washington Post har i samarbeid med online-detaljister lagt ut mini-markeder på sine nettsider.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Og det er ikke bare Washington Post som er utålmodig etter å tjene penger

på nettsatsingen. MediaGuardian skriver at en annen amerikansk avis,

Minneapolis Star Tribune, skal ha begynt å lage nettsteder for lokale selskaper

og dessuten vurderer salg av software beregnet på nyhetstjenester.

Et annet tegn i tida, påpeker eksperter, er økt bruk av reklame som popper

opp på skjermen og som ikke forsvinner før man klikker på den.

Nisjesuksess

Mange medieledere har etter hvert begynt å tvile på om de noen gang kommer

til å tjene inn de massive investeringene nettsatsingen har kostet. En

mediemagnat som Rupert Murdoch uttalte for eksempel nylig, at han ikke så

hvordan man skulle kunne tjene penger på nettet. Samtidig som han nærmest

skrøyt av å ha sølt bort mindre penger enn Disney.com fordi News Corporation

hoppet på nettkarusellen seinere.

Den amerikanske forskergruppa, Forrester, skriver i sin rapport at av 75

underholdnings- og informasjonsnettsteder den har undersøkt tjente bare 25

prosent penger. Dessuten; de profitable foretakene var for det mest bittesmå,

nisjepregede nettsteder med et beskjedent overskudd.

Få vil betale

Problemet for bransjen er som kjent at nettannonseringen på langt nær

dekker det koster å opprettholde gratis nett-tilbud. Samtidig har svært få

hittil trodd at folk er villige til betale for tjenesten. I USA er The Wall

Street Journal (WSJ) det eneste store avisselskapet som krever at folk abonnerer

både på nett og papirutgaven. Ifølge eieren, Dow Jones, var det ca. 535.000

mennesker som betalte for wsj.com ved årsskiftet, en økning på 44 prosent på

ett år. Men nettavisa taper likevel penger og venter å gjøre det i minst to

år til.

Som nærmest obligatorisk lesestoff for den amerikanske industrien er

dessuten avisa i en spesiell situasjon. Rapporten fra Forrester viser at bare ti

prosent av konsumentene de spurte kunne tenke seg å betale for innhold, det

være seg nyheter, underholdning eller informasjon.

En av internettanalytikerne i Forrester, Daniel O Brien, er likevel

overbevist om at det på lengre sikt vil det bli mulig å tjene penger på

nettnyheter, og at man vil finne fram til nye abonnementsmetoder.

Powered by Labrador CMS