Jakten på nettprofitt intensiveres
Det koster mediene fremdeles dyrt å opprettholde et gratis nett-tilbud. I mangel av nettannonsører tvinges nå bransjen til klekke ut nye kreative måter å tjene penger på. Washington Post har i samarbeid med online-detaljister lagt ut mini-markeder på sine nettsider.
Og det er ikke bare Washington Post som er utålmodig etter å tjene penger
på nettsatsingen. MediaGuardian skriver at en annen amerikansk avis,
Minneapolis Star Tribune, skal ha begynt å lage nettsteder for lokale selskaper
og dessuten vurderer salg av software beregnet på nyhetstjenester.
Et annet tegn i tida, påpeker eksperter, er økt bruk av reklame som popper
opp på skjermen og som ikke forsvinner før man klikker på den.
Nisjesuksess
Mange medieledere har etter hvert begynt å tvile på om de noen gang kommer
til å tjene inn de massive investeringene nettsatsingen har kostet. En
mediemagnat som Rupert Murdoch uttalte for eksempel nylig, at han ikke så
hvordan man skulle kunne tjene penger på nettet. Samtidig som han nærmest
skrøyt av å ha sølt bort mindre penger enn Disney.com fordi News Corporation
hoppet på nettkarusellen seinere.
Den amerikanske forskergruppa, Forrester, skriver i sin rapport at av 75
underholdnings- og informasjonsnettsteder den har undersøkt tjente bare 25
prosent penger. Dessuten; de profitable foretakene var for det mest bittesmå,
nisjepregede nettsteder med et beskjedent overskudd.
Få vil betale
Problemet for bransjen er som kjent at nettannonseringen på langt nær
dekker det koster å opprettholde gratis nett-tilbud. Samtidig har svært få
hittil trodd at folk er villige til betale for tjenesten. I USA er The Wall
Street Journal (WSJ) det eneste store avisselskapet som krever at folk abonnerer
både på nett og papirutgaven. Ifølge eieren, Dow Jones, var det ca. 535.000
mennesker som betalte for wsj.com ved årsskiftet, en økning på 44 prosent på
ett år. Men nettavisa taper likevel penger og venter å gjøre det i minst to
år til.
Som nærmest obligatorisk lesestoff for den amerikanske industrien er
dessuten avisa i en spesiell situasjon. Rapporten fra Forrester viser at bare ti
prosent av konsumentene de spurte kunne tenke seg å betale for innhold, det
være seg nyheter, underholdning eller informasjon.
En av internettanalytikerne i Forrester, Daniel O Brien, er likevel
overbevist om at det på lengre sikt vil det bli mulig å tjene penger på
nettnyheter, og at man vil finne fram til nye abonnementsmetoder.