Klassekampen bytter navnelister
I motsetning til det som er vanlig ellers i norsk presse, bytter Klassekampen fortsatt sine abonnementslister til kommersielle aktører, melder TV 2 Nettavisen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tidligere var det ganske vanlig at aviser solgte sine abonnementslister i kommersiell hensikt. Listene ga et kjærkomment tilskudd i kassen, og ingen så noe særlig galt i det som skjedde.
Etter hvert som reservasjonssystemet mot direkte reklame har fått virke, har avisene fått så mange negative tilbakemeldinger fra sine abonnenter at de fleste har sluttet med å utnytte listene kommersielt. Men ikke Klassekampen, skriver TV 2 Nettavisen.
Fire ganger i året bytter avisen sine adresselister med TIME og de norske bokklubbene. Klassekampen tjener ikke direkte penger på byttet, men får byttet til seg verdifulle adresselister på potensielle nye abonnenter. Hvis du derfor får uønsket DM i posten, og også er eller har vært abonnent på Klassekampen, kan det være årsaken.
Daglig leder Marga van der Wahl i Klassekampen sier at de er veldig forsiktig med hvem de gir navnelistene til.