Gründerne bak Semafor på et bilde fra januar: (F.v.) Ben Smith, Gina Chua, Justin Smith og Rachel Oppenheim.

Semafor

Lanserer ny nettavis – og ny måte å skrive nyhetssaker på

Klare med nysatsingen Semafor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi bygger om det mest grunnleggende elementet i nettnyheter: artikkelen, sier Semafor-redaktør Gina Chua i en fersk presentasjonsvideo.

Den amerikanske nettavisa Semafor lanseres tirsdag, og samtidig presenterer de sin egen måte å skrive nyhetsartikler på, som de selv kaller «semaform».

Dagens nyhetsartikler inneholder altfor ofte meninger og faktaopplysninger i en salig blanding, er utgangspunktet til den nye avisa. Derfor bryter de sine artikler ned i en tydelig rekkefølge:

Først faktaopplysninger («det ingen bestrider, bortsett fra gærningene», som Chua sier). Deretter følger journalistens analyse.

Enda lenger ned har Semafor satt av plass som skal være «room for disagreement», en del av artikkelen som skal inneholde motargumenter til journalistens analyse. Og til slutt skal artiklene inneholde a «view from somewhere else»: Et innspill fra et helt annet perspektiv enn resten av saken fortelles i.

Tanken er å gjenopprette tillit, og skille fakta fra meninger en gang for alle.

– Folk stoler ikke på en svart boks med påstander lenger, sier Chua i videoen.

Semafor er et gründerprosjekt fra tidligere New York Times-mediespaltist Ben Smith og tidligere Bloomberg News-topp Justin Smith. Ben Smith skal blant annet sende ut personlig nyhetsbrev om medier hver søndag.

Semafor har blant annet rukket å intervjue profilerte journalister som Maria Ressa og Piers Morgan om nettopp tillit til mediene.


Powered by Labrador CMS