- Machokultur i mediene

Elisabeth Eide ved journalistutdanningen i Oslo mener de mannsdominerte styrene ikke ser kvinnelige kandidater til sjefredaktørstillinger. Og VGs Marie Simonsen mener machokulturen er utbredt i mediene, skriver Dagens Næringsliv.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Marie Simonsen, leder i VGs kommentaravdeling, sier at mediebransjen er en sinke når det gjelder likestilling. De som roper høyest og vil jobbe døgnet rundt får de beste jobbene, mener Simonsen.



- Det er en utbredt machokultur i mediene, sier hun og legger til at mannlige sjefer liker å ha kvinnelige protesjéer. Det mener hun fører til at kvinner i beste fall får mellomlederjobber.



- Jeg synes det blir litt komisk å sitte og skrive ledere om likestilling i en avis som bare har én kvinnelig redaktør, sier Simonsen.



Elisabeth Eide, førsteamanuensis ved journalistutdanningen på Høgskolen i Oslo, har i flere år forsket på medier og kjønn og er til høstenansvarlig for et hovedfagskurs i emnet. Hun mener at kvinneandelen i medienes styrer er så lav, fordi menn velger menn.



- De mannsdominerte styrene tror jeg kan føre til blindhet for kvinnelige kandidater til sjefredaktørstillinger, sier Eide.



Powered by Labrador CMS