KI kan knuse journalistikken, og dermed ramme demokratiet. Håp finnes. Men det krever redaktører som prioriterer røft, og journalister med durabelig omstillingsevne.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Annonse
Oppsummering
Mediene må prioritere egenjournalistikken foran
breaking-journalistikken, ellers går det til helvete med oss alle og hele den
frie verden.
Denne oppsummeringen er hverken laget av KI eller kvalitetssikret
av en redaksjon.
Dommedagsprofeter blir
sjelden folkekjære – og har ikke hatt rett siden Noa. Men noen ganger kan det
være nyttig likevel, å legge linjalen på noen punkter bakover i historien og se
hvor det bærer fremover.
For redaktørstyrte medier er det gode utsikter til en
perfekt møkkastorm.
Baklengs: Fra gullalder til jernalder
Punktene bakover står ut:
Etter to gylne sekler, kom først internett, så smarttelefon og sosiale medier. Alle
disruptive teknologier for produksjon og distribusjon av informasjon. Medienes
monopol på massekommunikasjon ble knust. Nå kunne alle både publisere og
konsumere. Publikum strømmet til de nye informasjonsmarkedene, hvor:
journalister var erstattet av publikum
redaktører erstattet av algoritmer
pengebetaling erstattet av brukerdata
medieselskaper erstattet av globale tek-plattformer
Annonsørene fulgte
publikum. Mediene satt igjen med færre kunder og mindre penger til å drive
journalistikk. Forretningsmodellen fikk grovt skyts i baugen.
Så kom KI.
Det
er flere tolkninger av KIs betydning. En måte å se det på, er at redaktørstyrte
medier inviterte til spennende historier rundt bålet, ble irritert da sosiale
medier gjorde at alle kunne lage sine egne bål – og mens de kranglet om
bål-reglene kom skogbrannen KI og la hele bransjen i rykende ruiner.
KI er selvsagt til hjelp for oss
alle. Ethvert mediehus med respekt for seg selv har en nå verktøykasse med KI-verktøy
som booster journalistikken.
Men KI kan
samtidig være en torpedo rett i forretningsmodellens maskinrom. Det er fullt mulig å forestille seg en fremtid
hvor du går rundt med en KI-agent i lomma,
som tenker og handler. Den kjenner deg ut og inn, oversetter dine mål til
handlinger, gir deg alt du trenger, før du vet at du trenger det. Fra nyheter og
underholdning til flybilletter, handlelister, påminnelser og kostholdsråd – alt
i en forunderlig tilfredsstillende tone.
Hva skal du med redaktørstyrte medier
da?
Annonse
En KI-visjon
Tenk deg at du blir
vekket en onsdag morgen av din personlige KI-agent på mobilen, som du av en
eller annen grunn har kalt Iris.
Iris forteller deg hvordan du har sovet, og viser
deg noen strekkeøvelser mens hun informerer deg om hvilke Asia-aksjer hun har
kjøpt og solgt for deg i løpet av natta. Hun oversetter kroppsdata og dagens
pollenvarsel til anbefalt dose kosttilskudd og antihistaminer.
Hun har kikket
innom værmeldingen, møtekalenderen din og klesskapet ditt, og gir anbefaling om
dagens antrekk. Hun kjenner kjøleskapet like godt som kroppen din, og forteller
deg hva du bør spise til frokost. Hun vet hva som interesserer deg, og mens du
spiser gir hun deg alt du vil vite om det som har skjedd i verden og
lokalt.
Hun opplyser at hun har booket en avtale for fornyelse av pass på
torsdag, etter å ha kryss-sjekket kalenderen din med hva mobiltrafikkdata sier
om kø på passkontoret.
I en påtatt streng tone minner hun deg også om at du sa
på telefon til moren din i går at du skulle ringe henne tilbake, noe du ikke
har gjort. Før du er ute av døren har hun laget en podkast av alle notater og
dokumenter til dagens første møte, som du kan høre på vei til jobb.
Mens du
hører på podkasten, avbryter hun et øyeblikk for å fortelle at det har kommet
hvit røyk fra konklavet i Roma – og gir deg en liste over de fem mest aktuelle
pavekandidatene, basert på sannsynlighetsberegning.
Og sånn går dagene. Det er ikke gitt at du på noe tidspunkt føler
behov for å aktivt oppsøke NRK.no. Eller et hvilket som helst annet
redaktørstyrt medium.
Fra respons til action
Men hvor reelt er dette? Kan
Iris komme til å være der når jeg slår opp øynene i morgen, eller er hun bare
en nerdehjernes hildring i det fjerne? La oss se på et par vektige
motargumenter.
For det første
kan det innvendes at denne onsdagsmorgenen vår er i overkant
teknologioptimistisk. At KI-agenter er som flyvende biler eller håndverkere som
møter til avtalt tid; det høres kult ut, og burde være fullt mulig, men skjer
aldri.
Det kan meget godt være. Men det pøses milliarder inn i å få det til.
Hittil har investeringene gått i retning av chatbot-teknologi og tjenesteutvikling.
Wayfinder-rapporten 2024-2025.
KI som systemintegrasjon regnes av mange som neste fase. Ifølge Wayfinder-rapporten
fra i år er nå over 500 selskaper investert i utvikling av KI-agenter som ikke
bare responderer, men planlegger og utfører.
Fremoverlente mediehus vil sikkert
følge med over til systemintegrasjon av KI også. Redaktøren for Sanomat-gruppen
i Finland , Erja Yläjärvi, pekte på nettopp dette i sitt foredrag for AI Media
Summit i år:
Overvåkning, produksjon og publisering
av «bulk news» går mot full automatisering. Slik jeg oppfatter henne, vil Sanomat
være den som automatiserer det. Sanomats – og vår alles – ulempe er at alt
avisen kan tenke seg å automatisere, kan også alle andre automatisere.
Alt KI kan gjøre for
mediene, kan det tenkes at KI kan gjøre for brukeren direkte.
Hvorfor
skulle brukeren velge Helsingin Sanomat for medieinnhold, når medieinnholdet
kan være en integrert del av alt din private digitale butler hjelper deg med –
fra huskelister og handlelister, til treningsprogram, kinobilletter og
aksjekjøp?
Helsingin Sanomats KI-visjon: Alt unntatt «craft journalism» skal automatiseres. Foilene gjengitt i denne saken er hentet fra ulike foredrag på AI Media Summit i år.
Og om KI-agenten vår
skulle klare å snike seg rundt mediene og innta markedet på egen hånd, finnes det
tegn på at publikum står klare med åpne lommebøker. I USA er det allerede flere
i aldersgruppen 18-34 år som betaler
for en KI-chatbot, enn som betaler for nyheter, ifølge strategidirektør
Ezra Eeman, som står bak Wayfinder-rapporten.
Annonse
Kodak-fella
For det andre
kan det innvendes at denne KI-agenten vår må ha rappet mye stoff fra
redaktørstyrte medier.
Det er riktig at noen må skape originalt innhold – KI-agenter
som hallusinerer har ingen bruk for. Men det er en overdrivelse at agenten vår
vil være avhengig av innhold fra nettopp redaktørstyrte medier.
Politilogger, politiske
dokumenter og debatter, poster på sosiale medier, blogger, nettsider, sensordata,
geolokasjonsdata om køer og folkesammenstimlinger og om hvor du er,
omsetningsdata, satelittbilder etc.
Vi må ta inn over oss at alle
faktisk publiserer, og at alle data som er offentlig tilgjengelig kan
hentes, filtreres og tolkes automatisert. Røyken i Roma kan leses ut fra overvåkningskameraer,
sensorer, satellittbilder og mobiltrafikkdata, i tillegg til fra hopetall av
sosiale medier-konti, og fra den katolske kirkens egne publiseringer. Ingen
grunn til å vente på nyhetsbyråene.
Alt er neppe tilgjengelig
for KI-agenten vår. Rettssaken mot Giert Ingebrigtsen denne våren kan stå som
eksempel – pr i dag er det uklart hvordan en KI-agent uten tilgang til
redaktørstyrt innhold kunne holdt deg oppdatert om hva som skjer i rettssalen
fra dag til dag, annet enn hvem som står på vitnelisten. Men selv om det – pr i
dag – finnes mye en KI-agent ikke kunne hjulpet deg med, gjør vi lurt i å legge
følgende til grunn:
All vår journalistikk som
baserer seg på data, informasjon eller synspunkter som er offentlig
tilgjengelige, kan automatiseres. Også av andre enn oss.
Kanskje til og med bedre
av andre, enn av oss. De færreste vil påstå at mediene har vært digitaliseringspionerer.
Vi fremstår vel snarere som etternølende charterturister på sightseeing i det
vi har opplevd som en blanding av et futuristisk spøkelseshus og et digitalt
eventyrland. Vi har en lei tendens til å
undervurdere disrupsjonen i ny teknologi. Vi har vært snublende nær den såkalte
Kodak-fella ved flere anledninger.
Demokratiets daglige brød
Og på tale om Kodak –
hvor stort problem er det egentlig at en forretningsmodell går ad undas og
markedet tas over av andre? Om medienes forretningsmodell går ned, taper vi
noen tusen jobber i Norge i mediebransjen, og får noen tusen nye i tek-bransjen.
Hvorfor skal samfunnet bry seg?
Fordi journalistikken har
demokratisk verdi.
Journalistikken er skapt
og drevet av teknologisk utvikling, og står i spagat mellom et demokratisk
samfunnsoppdrag og en profitabel forretningsmodell. Men teknologien, oppdraget
og forretningsmodellen er også journalistikkens vann, mel og gjær: De henger
sammen, de påvirker hverandre. Uten en av dem, intet daglig brød. Når teknologien
setter forretningsmodellen under press, settes også demokratiet i
spill.
Som produkt og
teknologi ble journalistikken muliggjort av oppfinnelsene av trykkpressen og
postvesenet. Den første ga masseproduksjon, den andre ga distribusjon. Med
digitalisering, internett og sosiale medier er både produksjons- og
distribusjonsfordelene nullet ut.
Som forretningsmodell
var journalistikken bygget på enveis massekommunikasjon. Det fungerte godt i et
par århundrer. Det har rett nok gått i bølger, og jevnlig med subsidier, helt
fra portofritak for trykkeriene i det dansk-norske riket, til dagens
pressestøtte og momsreduksjon. Men det
har vært mange gyldne år – inntil globale publiseringsplattformer røsket til
seg både publikum og halve annonsekaken.
Som ide eller
institusjon er journalistikken barn av revolusjonene som kappet hodene av
føydalsamfunnet. Fremveksten av folkestyre avfødte behovet for fri
informasjonsproduksjon og offentlig meningsbrytning. Skulle folket være med å
styre, måtte de også ha mulighet til å skaffe seg objektiv kunnskap. Journalistikken
tok oppdraget. Det var kanskje selvtekt, som Magne Lindholm («Makt og journalistikk», 2022 s. 68ff) og flere
antyder – det er ingen som har gitt journalistikken dette oppdraget.
Men
det er anerkjent av samfunnet i den grad at journalistikken får motytelser, som
subsidier og informasjonstilganger. Samfunnsoppdraget har altså resultert i en tosidig
samfunnskontrakt.
Årsaken til at kontrakten
holder vann i en stadig økende informasjonsflom, er at journalistikken kommer
med garantier annen informasjon mangler. Vesentlighet, uhildethet og kvalitetssikring
er viktige parametere for journalistikken. De samme parameterne har vist seg å
være helt irrelevante for sosiale medie-plattformer.
Som redaktørene skrev i
kommentaren det henvises til over her: «Resultatet er at manipulerte videoer, feilinformasjon
og konspirasjonsteorier sprer seg raskere enn faktabasert journalistikk». Demokratiet
trenger stadig journalistikken.
Produkt, forretning og
samfunnsoppdrag – og størst blant dem er samfunnsoppdraget.
For hver og en av oss er det sikkert viktig at
forretningsmodellen fungerer og at lønna kommer inn på konto. For eierne er det
viktig at mediene har inntekter som forsvarer kostnadene. Men for samfunnet er
det ikke viktig om hver og en av oss jobber i Schibsted eller i Meta – for
samfunnet er det viktig at redaktørstyrte medier oppfyller sin demokratiske
rolle.
For å overholde samfunnskontrakten er det en forutsetning at vi evner å
ta teknologi i bruk på en måte som gjør at vi når publikum med relevant innhold,
og tjener nok penger til å gjøre det (eller for NRKs del; opprettholder allmennhetens
opplevelse av valuta for pengene). Det digitale skiftet, og nå KI, setter produktet
vårt under sterk konkurranse, fra gigantselskaper med bedre forretningsmodeller.
Resultatet er at vår forretningsmodell vakler. Og i denne skjøre
situasjonen er det at vår demokratiske rolle, selve samfunnsoppdraget, settes
under angrep.
Nordavind fra alle kanter
Journalistikken har
alltid vært omdiskutert – det ligger i ytringsfrihetens natur. Men akkurat nå er
motstanden tatt til nye høyder.
Autokratier som har destabilisering av demokratier
som mål, har nyutviklede digitale våpen, og spyr ut fake news fra millioner av
boter og på alle andre måter de finner opportunt. Hensikten er å skape kaos og
å gjøre journalistikkens valuta, tillit, så nær verdiløs som mulig.
Innenfra demokratiene undermineres journalistikken
av populistiske strømninger som beskylder mediene for fake news, falske
agendaer, løgn og fanteri. Kolleger som deltok på Trumps valgrallies forteller
om uhyggelig stemning og grov trakassering fra både sal og scene. Demokratiske
ledere som aktivt undergraver uavhengig journalistikks rolle i demokratiet, er
en ny dimensjon av motstand. New York Times' utgiver Arthur Sulzberger
fortalte i en tale på Notre Dame-universitetet i USA 13. mai
hvordan myndighetene sår mistillit om den uavhengige pressen, forfølger
journalister og aviser rettslig, kutter abonnementer i alle offentlige etater,
og oppmuntrer andre mektige organisasjoner til å følge etter. Han kalte det «det mest frontale angrepet på
pressen i Amerika på et århundre». Hans tippoldefar kjøpte avisen i 1896, så
det er en viss erfaring bak ordene.
Og dertil kommer at publikums tilgang til
filtrert, kvalitetssikret informasjon fra mediene, som er viktig for
demokratisk stillingtagen, daglig utkonkurreres av søte kattevideoer og ukvalifiserte
treningstips på sosiale medier. Konkurransen
er reell – en time på sosiale medier kan ikke brukes på redaktørstyrte medier.
Forretningsmodellen er dels
utkonkurrert, samfunnsoppdraget er under angrep – og vi sliter med å finne vår
plass i den teknologiske utviklingen. Så hvordan møter vi utfordringene?
I seng med fienden
Vi har enn så lenge vært
i en fase hvor vi spør oss hvordan KI kan effektivisere vårt arbeid.
I
klartekst: Vi har spurt oss hva som kan automatiseres.
Svaret er: Ganske mye. Fra
innsynsforespørsler, analyse av omfattende kildemateriale og løpende
kildeovervåkning, via transkribering, videoredigering og autogenerering av
nyhetssaker, til automatisert personalisert publisering.
Mer kommer – medieselskaper
investerer tungt i dette nå.
Ifølge Wayfinder-rapporten har 52 prosent av store
medieselskaper nå egne dedikerte KI-team som jobber med KI-adapsjon i
organisasjonen.
Og det virker: Transkriberingsprogrammet Jojo har spart VG for 37.471
arbeidstimer pr april i år – i overkant av 20 årsverk. Videofy sparer daglig avisen
for timevis med redigering.
Dette er dramatiske effekter, som tydeliggjør
hvorfor medielederne halser etter
tek-selskapene. Schibsted har fått kritikk for å ha gått til sengs med fienden
for å lære mest mulig – men de er i godt selskap.
Hvem går til sengs med hvem?Fra Ezra Eemans foredrag på AI Summit.
Nyhetsbyrået AP, og medieselskaper
som The Guardian, Le Monde, Time og Springer-konsernet ligger alle sammen med Schibsted
i sengehalmen til Open AI. Noen av dem er for sikkerhets skyld samtidig utro
med andre KI-tilbydere, som Perplexity (Time) og Google (AP).
Hybride løsninger
Spørsmålet om hva som kan effektiviseres
og automatiseres er selvsagt relevant, og helt nødvendig for å beholde
konkurransekraft.
VGs sjefredaktør Gard Steiro fortalte på
AI Summit hvordan de har brukt våren på beta-testing av sitt
nye KI-integrerte produkt VG-X, på 700 «hard-to-get»-brukere.
Et lite team med redaksjonell
leder, tek-leder, designleder og forretningsutvikler forvandler VGs
innholdsproduksjon til output skreddersydd for lavlojale grupper, ved hjelp av
prompter og KI-verktøy satt i system.
VG-X, på vei til en skjerm nær deg.
Dette er åpenbare betydelige skritt i
retning av den hybriden mellom journalistisk innsats og KI-integrert produksjon
vi alle er på vei mot.
Og det kan hende det
bringer oss helt til mål, i den forstand at publikum velger automatisert
informasjon fra etablerte medieselskaper.
Hva kan ikke automatiseres
Men utfordringen er som
sagt at alt vi kan automatisere, kan også andre automatisere. Det aller
viktigste strategiske spørsmålet vi må stille oss nå, er derfor: Hva er det vi
gjør som ikke kan automatiseres? Hva
er de redaktørstyrte medienes «unique selling point», vårt USP? Hva er det vi
kan by publikum, som ingen andre kan? Svaret burde være innlysende:
Vesentlig, uhildet og kvalitetssikret
informasjon, avdekket ved journalistiske metoder, som noen ønsker å holde
skjult eller som av andre grunner ikke er tilgjengelig for publikum.
La oss se nærmere på
hvilke kriterier en slik strategi hviler på, og hvorfor.
Første kriterium
må være at det vi leverer ikke i utgangspunktet er offentlig
tilgjengelig. Vi har sett at alt som er offentlig tilgjengelig, kan
automatiseres, av hvem som helst. Det er derfor pr definisjon ikke nødvendig
at vi leverer det, og et sjansespill om publikum kommer til å velge oss som
leverandør. Det er også et spørsmål om vi, i hvert fall pr i dag, har den beste
forretningsmodellen for å levere det.
Det tryggeste er åpenbart å levere det
andre ikke kan levere.
Medieforsker Andrea Carson kan få stå som eksempel på de
som argumenterer for at digitaliseringen har økt behovet for en
overvåkende, undersøkende journalistikk.
I sin bok «Investigative journalism,
democracy and the digital age» (2020), peker hun på at digitaliserte,
spesialiserte og mer komplekse samfunn stiller større krav til kontinuerlig
monitorering av deltagere og prosesser – ikke mindre, og at den undersøkende
journalistikkens spesielle viktighet kommer av at den avslører skjulte
misforhold – det andre ikke evner å avdekke. Vi må gå etter det publikum
ikke kan få av andre.
Andre kriterium
må være journalistikkens uhildethet.
I dag publiserer så godt som hvert
menneske, forening, organisasjon, selskap og stat på planeten – pluss noen
millioner bot-er. Og nær sagt alt som publiseres av andre enn mediene, er
argumenterende.
Det argumenterer for eller mot en stat, en handling, en
politikk, et livssyn, en livsstil, en oppfatning, et produkt, en tjeneste, et
hjelpebehov, en investeringsmulighet. Eller bare for at vi selv lever et
lykkelig liv med glade feriebilder, eller at vi (les: influensere) er så interessante
historiefortellere at du bør følge oss, slik at vi får en inntekt.
Journalistikken argumenterer ikke, den har
ingen agenda – på sitt beste (joda, vi har en vei å gå). Den skal fungere som
et filter mellom publikum og de som vil selge en overbevisning. Overbevisninger,
synspunkter og meninger er det nok av der ute (derfor har flere aviser
fortjenestefullt dumpet leder-kommentaren over bord).
Behovet for analyser,
perspektivering og forklaring fra et uhildet ståsted har økt. Journalistikken
viser frem ting slik de er, ikke slik noen vil de skal fremstå. Vi avslører at
keiseren er naken – andre får ta seg av å kle opp mannen.
Tredje kriterium
må være kvalitetssikret informasjon – vi må kunne garantere at det vi
produserer er det sannest mulige bildet. Det må ha vært kvernet gjennom vår
redaksjonelle etikk, og passert våre nåløyer av kvalitetssikring.
Informasjonsflommens
utfordring for brukerne, er å skille klint fra hvete. Sosiologen Jürgen Habermas (2022
s. 56) peker på at utfordringen ikke er flommen av «fake news», men at publikum
ikke har mulighet til å skille mellom sant og usant, og at det rett og slett
vil gi oss kliniske symptomer. Han mener individet har en «forfatningsmessig
rett» til sann informasjon. Nærmere en anbefaling om å skrive pressestøtten inn
i grunnloven er det vanskelig å komme.
Oppsummert: Uhildet,
kvalitetssikret informasjon som ikke ellers er tilgjengelig for publikum – der bør
du ha oss.
Legg merke til at «først med det siste» ikke står på kriterielista. Dette
er ikke akkurat å fremsnakke breaking-journalistikken. Men samtidig omfatter
det selvsagt mer enn bare de aller tyngste, mest nasjonsrystende avsløringene.
Det
omfatter innhold der journalistens innsats spiller en rolle, der informasjonen
ellers ikke er tilgjengelig og ikke kan automatiseres, der resultatet er innenfor
redaksjonell etikk og avhengig av godt kildearbeid, av journalistisk
observasjon, av journalistisk metode, og av formidlingsevner som går utenpå hva
store språkmodeller kan kopiere.
Og det krever av oss at vi tar oss tid til å
få med alle aspekter, til å høre alle parter, og til å kvalitetssikre alt vi
publiserer.
«Get out, investigate, meet people»
Dette er så innlysende at
det selvsagt allerede er på plass i medieselskapenes strategidokumenter.
I foilen fra Helsingin Sanomat over, kalles det «Craft
journalism – High production value, unique, paid, human made.».
– Det
er det eneste som er «KI-safe» – eller i hvert fall så KI-sikkert som det kan
bli, sa sjefredaktør Erja Yläjärvi på AI Media Summit, og løftet det frem som
det eneste av dagens produksjon som må forsterkes.
I VGs strategidokument fyller det
boksen «Cultivate unique content». Sammen med personaliserte publiseringer og
gode modeller for å ta betalt, er det ett av tre hovedelementer i VGs visjon –
og ifølge sjefredaktør Gard Steiro det absolutt viktigste.
Han påpeker at
strategien må få konsekvenser, for eksempel for hva slags kompetanse han skal
rekruttere og dyrke. Etter mange år med mulitmedielle deskmagikere, kan
pendelen måtte svinge mot utegående reportere. Som Steiro sa i sitt foredrag på AI Summit:
– Get out, investigate, meet people, tell stories.
Det kan ikke erstattes av KI.
Turnus spiser strategi til frokost
Spørsmålet er om strategidokumentene
reflekterer faktiske prioriteringer.
Situasjonen ligner på den som oppsto da
digitaliseringen traff avisbransjen, og mediene ble stående i spagat mellom papir
og nett. Nå skrever vi mellom breaking – i videste betydning av felles
hendelsesnyheter – og egenjournalistikk.
Digitaliseringen flyttet deadline fra en gang
i døgnet, til hvert sekund hele døgnet. Hvert sekund innebærer en mulighet til
å bli slått av nyhetskonkurrenter, og nye døgnturnuser måtte bemannes.
Breaking-kampen har blitt en sekund-øvelse. Jeg har pushvarsler fra NRK, VG, Aftenposten,
Fredriksstad Blad, Washington Post, New York Times og The Guardian.
Med et lite
unntak for FB kommer de andre med godt under ett minutts mellomrom. Det er
ressursslukende sekunder.
NRK Nyheters slagord er illustrerende:
«Først med hele bildet». Vi skal være best på breaking og best på dybde,
analyse og forklaring – og gjøre mindre av alt i midten.
For en vaklende forretningsmodell
er det naturligvis en utfordring at journalistikken sitter igjen med de to
dyreste journalistiske øvelsene – breaking og investigative – og dertil uten at
vi helt klarer å kvitte oss med alt i midten.
Helsingin Sanomats
løsning er altså å automatisere mest mulig i «breaking-sjangeren» og litt til –
selv om jeg mistenker at de ikke er kommet så langt langs den veien.
VGs løsning toner breaking godt ned i strategidokumentet – selv om jeg mistenker at breaking-organisasjonen er langt fra å kastes ut av redaksjonslokalene, til det er ambisjonene som Norges primære nyhetsdestinasjon for sterke.
Vi er alle i full galopp med
et bein på hver hest – breaking og egenjournalistikk. Det er fort gjort å
forskreve seg. Men det er også betydelig fare for at noen tar over tømmene og
stikker av med den ene gampen.
Modige valg
Og her ligger utfordringen
akkurat nå: Alle vil styrke og dyrke den egenartede, unike journalistikken, men
alle har blikket låst til KI-prosessene, og ressursene låst i breaking-kampen.
Alt
er forståelig, alt er antagelig viktig. Spørsmålet er om vektingen er riktig. Det
faller lett på tungen å skryte av hvor mange årsverk som de siste årene er
blitt satt inn i redaksjonelle KI-prosjekter. La oss håpe vi med samme stolthet
kan peke på hvordan vi akkurat nå, i denne situasjonen, evnet å styrke produksjon
av unik, avslørende, sterkt berørende, viktig journalistikk – det du ikke får
noe annet sted enn av oss.
Det kommer til å kreve
noen modige valg. I dagens situasjon, med en svekket forretningsmodell, krever det
antagelig mer av en redaktør-direktør å styrke egenjournalistikken, enn å
styrke KI-teamet. Og det er neppe bare i
styrerommet redaktøren trenger mot.
Heftige prioriteringer av egenjournalistikk
på bekostning av breaking-journalistikk, utfordrer også redaksjonskultur.
Det gjør vondt å redusere
– eller automatisere – mulighet til å være først. En nyhet er ikke en nyhet om
den ikke er ny. Vi er nyhetsjournalister, vi har nyhetskampen i ryggmargen. Vi
har dessuten blitt gode på det. Vi har jobbet med det lenge. Vi har ansatt
flermediale journalister, vi har laget automatiske breakingslack-bot-er, vi sanker
publikumsbilder og redigerer på rekordtid, vi rykker på sekundet og kan sende direkte
hvor som helst fra.
Medieforsker Helle Sjøvaag
pekte i 2020 på hvordan krav om hurtighet og mulighet til umiddelbar
publisering har blitt et kjennetegn på digital nyhetsformidling: «Hurtighet har
blitt et hovedkriterium i bedømmelse av journalistisk arbeid, og et
konkurransekriterium journalister imellom.
Samtidig krever journalistikkens
fremste oppgave – undersøkelse og avdekking – både tid og ferdigheter som ikke
nødvendigvis fostres under de nye digitale arbeidsprosessene», skrev Sjøvaag
(2020 s. 98).
Hun konstaterte nøkternt: «Slik sett foreligger det også en viss
motsetning mellom teknologiens egenskaper og journalistikkens grunnleggende
oppdrag».
Og størst av disse er samfunnsoppdraget
Hurtigheten må sies å
bare unntaksvis tjene samfunnsoppdraget. Når bombene faller, er naturligvis
hurtig og presis informasjon til befolkningen viktig. Men ellers er det svært
få situasjoner hvor sekundene som skiller push-varslene er avgjørende for
borgernes mulighet til å sette seg inn i nødvendige faktagrunnlag for å ta
stilling til samfunnets utfordringer.
Hurtigheten tjener likevel
på et vis ideen om nyhetsformidling – den viser at vi er på jobb for deg, vi
følger tett med, du får vite det så snart vi oppdager noe du bør vite. Hurtigheten
bygger en publikumsforventning, bidrar til redaktørstyrte medier oppsøkes når
noe skjer. Hurtigheten tjener forretningsmodellen – om enn på sitt skjøreste og
mest konkurranseutsatte. Og spørsmålet er hva investeringer i hurtighet går på
bekostning av.
Som Sjøvaag påpeker:
Journalistikkens fremste oppgave, undersøkelse og avdekking, fordrer andre
ferdigheter. Den avslørende, viktige egenjournalistikken er ikke for alle. Den
krever en annen kompetanse, andre metoder, mer feltarbeid, mer oppsøkende
virksomhet, mer system og notoritet, andre kvalitetssikringsrutiner,
redaksjonelle ledere med en annen erfaring.
Den har større skadepotensial,
møter større motstand, gir oss høyere skuldre. Det er ikke gitt at redaktøren
blir helt i redaksjonen av å annonsere en sterkere satsning på egenjournalistikk
på bekostning av breaking-journalistikken.
Fra valp til vaktbikkje
Det nest viktigste
argumentet for å likevel prioritere egenjournalistikken, er at
breaking-journalistikken er i overkant konkurranseutsatt. Alt vi kan
automatisere, kan tek-gigantene også automatisere.
Og om du lurer på hvordan
den konkurranse vil ende: Ta en kikk på historiske regnskaper, og se hva de
forteller om kampen mellom mediebedriftene og tek-gigantene om annonsørene (om du
ikke oppfatter øvelsen like retorisk som den er ment: Tek-gigantene tar nå halve
det norske annonsemarkedet, ifølge
Kampanje).
Med den erfaringen innabords: Hvordan tror vi det kommer
til å gå i kampen om automatisert nyhetsformidling?
Det aller viktigste
argumentet for å svinge pendelen tilbake til egenjournalistikken, er likevel at
demokratiet trenger det. Undersøkelse og avdekking er journalistikkens fremste
oppgave. Vår samfunnsoppgave. Om vi ønsker at samfunnet skal fortsette å legge
til rette for at vi får det til, må vi levere varene. De tre toneangivende
redaktørene som ble referert øverst i teksten, som omtalte KI som et
paradigmeskifte, argumenterte sterkt for at en solid, uavhengig presse er et
sterkt demokratiforsvar, som må innlemmes i beredskapsplanene for Norge og vårt
styresett.
Da er det et problem om vi
legger for mye av ressursene våre i sekundstrid om fellesnyheter, og ellers til
underholdning og publikumsfrieri som skal berge forretningsmodellen.
Lindholm
er blant de som mener at det er ganske lite av det journalister driver med som
faller innenfor samfunnsoppdraget:
«Bare en brøkdel av journalistikken består
av informasjon som setter befolkningen i stand til å ta informerte politiske
valg. De fleste saker har liten betydning for demokratiet, hvis man ikke
opererer med en ekstremt vid demokratioppfatning. Bare små, spesialiserte
grupper av undersøkende journalister kontrollerer makthaverne systematisk»,
påpeker Lindholm (2022, s. 68).
Han kan med tyngde kritiseres for et i overkant
snevert syn både på samfunnsoppdraget og på journalistikkens ulike bidrag til
det demokratiske fellesskapet, Men likevel:
Verden er full av søte katter
og valper som trives i rampelyset. Redaktørstyrte medier har nok større sjanse
til å lykkes i vakthundsegmentet. Det er i hvert fall å håpe – for demokratiets
skyld.