Innen fem år er det ikke usannsynlig at store nordiske mediehus har mistet sin posisjon. Ikke på grunn av dårlig journalistikk, men fordi journalistikken er i ferd med å bli noe helt annet.
Toppsjefene blir fotografert: Fra venstre Stig Ørskov (JP/Politikens Hus), Anders Opdahl (Amedia), Anders Eriksson (Bonnier News), Per Axel Koch (Polaris Media), Siv Juvik Tveitnes (Schibsted) og Steffen Kragh (Egmont).Foto: Roger Aarli-Grøndalen
– Vi kommer til å møte
nye kutt. Det må vi være ærlige på, sa Tora Bakke Håndlykken, nyhetsredaktør i
VG.
Konferansen Medieleder
2025 gikk mot slutten på luksuriøse Hotell Norge. Ute skinte sola slik den ofte
gjør i Bergen i mai, og de japanske kirsebærtrærne langs Lille Lungegårdsvann
blomstret og viste fram byen fra sin mest fargerike side. Men inne i hotellets konferansesal
var det mørkt og grått. Slik Bergen ofte kan oppleves de resterende 11
månedene i året.
Kutt i mediebransjen
betyr i all hovedsak én ting: Færre hoder. Ofte kombinert med et budskap om at
man må finne løsninger for å jobbe mer effektivt.
– Det er her KI kommer
inn, fortsatte Håndlykken.
Flere eller færre om tre år?
Dagen etter skal en
gruppe konsernsjefer bli spurt om noe av det samme. Og de skal svare konkret på
spørsmålet: Er det flere eller færre ansatte journalister i redaksjonene om tre
år?
De skal også snakke om kunstig intelligens (KI). Om hvordan KI kan gjøre journalistikken bedre, bidra i graveprosjekter og
forenkle kompliserte prosesser.
Mindre snakk ble det om
hvordan KI kan snu opp ned på hele mediemarkedet. At dagens vinnere ikke
nødvendigvis er det i nær fremtid – en fremtid som kanskje er så nær som fem
år.
En gang i tiden snakket
vi om at alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert. Går vi nå inn i en
KI-tidsalder hvor alt som kan automatiseres, vil bli automatisert? Hvis svaret
er ja, noe det trolig er, hva vil det i så fall bety for mediebransjen, på alt
fra produksjon til distribusjon?
Før vi går videre, la
oss ta et lite historisk tilbakeblikk.
Annonse
Blir satt pris på
De fleste kjenner til
Pulitzer-prisene, hvor årets vinnere ble kjent like før den norske medieeliten møttes i Bergen.
Oppkalt etter aviseieren som ved sin død i 1911 var en av USAs rikeste, Joseph
Pulitzer.
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Hans formue skal ha tilsvart 0,09 prosent av USAs bruttonasjonalprodukt
på den tiden.
Noen av pengene gikk
til å opprette Pulitzer-prisene, som deles ut til det beste som er
prestert innenfor journalistikk, litteratur, musikk og drama hvert eneste år.
Men det er mer enn
prisene som deles ut i hans navn som gjør ham aktuell også i dag.
Avisen som forsvant
Da det sto ferdig i
1890, var bygget kjent som The World Building eller The Pulitzer Building, den
høyeste bygningen på Manhattan, hvor toppen raget 94 meter over bakken.
Her holdt avisen New
York World til, eid av Pulitzer. En avis som under hans ledelse hadde et
dagsopplag på over én million eksemplarer på det meste, noe som gjorde den til
den mest leste avisen i USA – og en av de mektigste.
New York Times, som nå
har passert 11 millioner abonnenter og er USAs desidert største avis, hadde på
denne tiden et opplag på cirka 9000.
Besøker du New York
i dag, er World-/Pulitzer-bygningen for lengst borte. Det samme er avisen.
Årsakene er flere: Dårlig ledelse, tøff konkurranse og flere lange
avisstreiker. Den lengste varte i 114 dager.
En viktig årsak til at
typografene gikk ut i streik var aviseiernes ønske om å ta i bruk ny teknologi
– teknologi som ville effektivisere produksjonen og som krevde færre ansatte.
Annonse
Mediehusene vakler
I 1967 var det helt
slutt. Etter en rekke sammenslåinger av
avistitler, forsvant New York World Journal Tribune fra markedet (inntil året
før hadde navnet vært New York World-Telegram and The Sun). Og dermed forsvant
også siste rest av The World ut av historien. Avisen som ved århundreskiftet
hadde vært USAs største.
Historien om Pulitzer
og hans imperium kan være en påminnelse om at selv de mektigste mediehusene kan
falle – ikke bare av ytre press, men av manglende evne til å tilpasse seg ny
teknologi.
Kan noe slikt skje
igjen? Og kan det skje her? At ny teknologi og feilslått strategi tar knekken
på et norsk mediehus?
Vi har opplevd
avisnedleggelser i Norge før, og vi kommer til å oppleve det igjen. Men trolig
har vi aldri stått overfor et så epokeendrende skifte som vi gjør nå, hvor selv
de største mediehusene kan vakle. Selv VG.
I 2023 tjente ikke VG
penger hvis vi holder datterselskapet VGTV utenfor. Situasjonen var trolig ikke
så mye bedre i 2024. Dette skyldes utfordringer som mediehusene til en viss
grad har kunnet forutse: Fallende inntekter fra papir, annonseinntekter som forsvinner
til tek-gigantene, delvis nye medievaner.
Krevende nok for Norges
største avis, men samtidig er det viktig å huske at alt dette er før KI ble en
faktor. En utvikling som så vidt har begynt.
Hvordan skille seg ut?
– Hvis
informasjonssamfunnet endrer seg slik at mennesker begynner å oppsøke
informasjon på andre måter enn tidligere, og mye av det som i dag er medienes
«bread and butter» bare finnes overalt, hva slags journalistikk er det vi skal
satse på, videreutvikle og skille oss ut med? sa VG-sjef Gard Steiro til
Journalisten i forrige uke.
Og hvorfor skal de
oppsøke VG hvis informasjonen presenteres like bra, eller bedre, i andre
løsninger?
Uka før Steiro ble
intervjuet, deltok han på konferansen Nordic AI in Media Summit i København.
Her innledet han sitt foredrag med å si:
– VG er for øyeblikket
markedslederen i Norge, vi er ikke sikre på om vi kommer til å være det om
fire-fem år.
Han viste deretter fram
et Bill Gates-sitat fra 2023. Et sitat han fortalte at hadde bidratt til at de
i VG hadde begynt å få øynene opp for hvilke endringer vi står midt i:
«Utviklingen av kunstig
intelligens er like grunnleggende som utviklingen av mikroprosessoren, den
personlige datamaskinen, internett og mobiltelefonen.»
Samme Gates-sitat ble
for øvrig løftet fram av VGs utviklingsredaktør Øyvind Brenne under et foredrag
han holdt på konferansen Medieleder i Bergen.
Og de kunne nok begge
også vist fram siste del av sitatet:
«Den vil endre måten
folk arbeider, lærer, reiser, får helsehjelp og kommuniserer med hverandre på.
Hele industrier vil omstille seg rundt dette.»
Borte om fem år?
Vil VG miste sin
posisjon om fem år? Sannsynligvis ikke. Selv en selverklært pessimist som Gard
Steiro tror nok egentlig ikke det. Men for første gang i hans tid som redaktør,
er man – i hvert fall intellektuelt – åpne for at det faktisk kan skje. Trolig
kan det også skje, hvis det ikke tas grep.
Da Medieleder 2025
lukket dørene, var det en ny konferanse som åpnet sine noen kvartaler unna. I
Grieghallen var det klart for årets utgave av Nordiske Mediedager, og
tradisjonen tro inviterte de til sesjonen «Toppmøte: Nordisk Medieeierskap».
På scenen møttes
medietoppene Siv Juvik Tveitnes (Schibsted), Anders Opdahl (Amedia), Anders
Eriksson (Bonnier News), Steffen Kragh (Egmont), Per Axel Koch (Polaris Media)
og Stig Ørskov (JP/Politikens Hus).
Tre norske, to danske og en svenske. Det
kunne nesten vært starten på en modernisert utgave av en klassisk vits.
Topptung debatt på Nordiske Mediedager.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
På spørsmål om de
trodde at det ville være flere eller færre journalister i de nordiske landene
om tre år, fremsto konsernsjefene mindre pessimistiske enn VGs nyhetsredaktør
dagen før. Så bør det legges til at ordlyden og settingen på spørsmålet som ble stilt, ikke
var helt lik på de to konferansene.
Færre i tradisjonelle medier
Likevel, vi starter med
danske Ørskov:
– Jeg tror det er flere
som driver med journalistikk. Og jeg tror vi vil se flere som gjør noe som har lignende
karakter. Jeg tror det kommer til å være flere «creators» i det nordiske
markedet.
Han peker på en
utvikling hvor tidligere journalister, og folk fra andre bransjer, produserer
journalistikk eller journalistikk-lignende innhold, som publiseres i sosiale
medier og andre kanaler som Substack. Ofte med et personlig preg og en tydelig
stemme.
– Men jeg er ikke
sikker på om det er flere ansatte i tradisjonelle medier.
Schibsted-sjef Tveitnes
var også opptatt av disse tydelige stemmene. Og at disse blir viktige for
de tradisjonelle mediehusene.
– Etter hvert som den
løpende journalistikken blir automatisert, og blir løst med KI, så blir det å
ha de virkelige stjernene som kan stå ut for de ulike redaksjonene våre, for de
ulike merkevarene våre, viktigere – og de håper jeg at vi har langt flere av.
Da hun ble bedt om å
svare mer konkret på om det blir flere eller færre journalister, sa hun:
– I beste fall flatt,
men jeg håper at det blir flere.
Norsk optimisme
Svaret fra Bonnier-topp
Eriksson var litt mer nøkternt:
– Jeg tror det blir
færre, men kanskje ikke dramatisk færre.
Egmont-sjef Kragh var i
likhet med sin landsmann Ørskov tydelig på at han så for seg en fremtid med
flere hybrid-roller, creators, som ved hjelp av KI og nye videoløsninger vil
bli konkurrenter til dagens journalister og etablerte medier.
Polaris-sjefen var
mer optimistisk:
– Jeg tror det blir
flere, sa Koch.
– Vi må huske at de
representerer førstelinjeforsvaret i det demokratiet vi har her i Norden, la
han til.
Sist ut var Amedias
Opdahl, som var litt mer avdempet:
– Hvis du tar
journalister slik som vi tenker på det i dag, som vi har tenkt på det
historisk, da tror jeg det blir noen færre. Men så tror jeg det vil være behov
for andre disipliner, som understøtter journalistikken. Så jeg tror flatt eller
svakt økende investering i mennesker fremover.
Trolig færre
Selv tror jeg svaret er
færre.
Kanskje også betraktelig færre, i hvert fall i de tradisjonelle
mediehusene. Ikke nødvendigvis om tre år – slik sett kan konsernsjefene ha sine
ord i behold – men kanskje om fem til seks. Noe annet, tror jeg, er å undervurdere
de endringene vi står overfor, som nye varianter av kunstig intelligens vil
bidra til å skape. På produksjonssiden, som vi allerede opplever starten på,
men kanskje i enda større grad når det kommer til distribusjon.
Enkelte har
sammenlignet dagens situasjon med endringene som kom med internett. Men her er
det noen vesentlige forskjeller. Ser vi bort fra de største avisene, brukte
mange mediehus både ti og femten år på å digitalisere seg, et arbeid som
fremdeles ikke er helt sluttført. Nå skal en ny omlegging skje, og den vil skje
mye raskere.
Og til nå har vi hatt papirøkonomien til å finansiere
digitaliseringen. Den er straks borte.
Den klassiske journalisten
Flere, blant annet
VG-redaktør Gard Steiro, har pekt på at automatiseringen og effektiviseringen
kan bety at den klassiske journalistrollen vil bli stadig viktigere.
Journalisten som går ut og møter kilder. Snakker med mennesker og observerer.
Bygger nettverk. Som kan lage det som er unikt, det som en maskin ikke kan
gjenskape.
Det er en fin tanke. Og
jeg tror han har helt rett. Dette kommer til å bli drømmejobben for mange
journalister. Spørsmålet er for hvor mange.
***
Tilbake fra Bergen og
på plass på kontoret i Oslo, forteller jeg redaksjonen min at innen fem år vil
de alle sammen være byttet ut med KI-boter. At redaksjonen vil bestå av meg og
boter som produserer all journalistikken.
Svaret jeg får tilbake,
er:
– Hva er det som gjør
at du tror at du skal få beholde din jobb?
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.