Reklameomsetningen på nett synker kraftig.

Kraftig nettsvikt

Annonseomsetningen i kanalen faller.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er det få tegn til lys i enden av tunnelen for nettet etter oktober måned.

Bare i årets tiende måned isolert falt reklameomsetningen på nett med 13 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

Målt i kroner og øre tilsvarer det i overkant av 14 millioner kroner, forteller MBL i en melding.

Hus og bil

Tallene fra MBL er basert på tall rapportert inn av medlemmene i MBL/Nettforum og INMA.

Eiendom- og bilannonseringer på nett går begge fram i oktober med henholdsvis 11 og 34 prosent til 9,3 og 13 millioner kroner.

Merkevare, stilling ledig og andre annonser går motsatt vei med en tilbakegang på henholdsvis 13, 8 og 6 prosent til 106 millioner, 17,4 millioner og 6,4 millioner kroner.

I alt ble det omsatt for 153 millioner kroner i annonsering på nettet i Norge i oktober.

Tøft år

Akkumulert så langt i år er den samlede reklameomsetningen på nettet tilbake med 10 prosent sammenlignet med fjoråret, til 1,422 milliarder kroner.

Så langt i år svikter markedet for stilling ledig-annonser mest, målt i prosent. Denne kategorien har en tilbakegang på 23 prosent, noe som innebærer at nesten 45 millioner kroner er borte sammenlignet med fjoråret. Målt i kroner er det merkevareannonseringen som får størst smell. I denne kategorien har markedet falt med 150 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS