Nettmålinger til en fjerdedel av normalpris
Journalisten skal nå ta i bruk et nytt konsept for leser- og kundeundersøkelser som er utviklet av firmaet Refleks. Hele meningsmålingen/leserundersøkelsen/kundeundersøkelsen gjøres over nett og fungerer som et årsabonnement hvor man kan måle det man ønsker så hyppig man vil.
- Forretningsideen bak Refleks er at det er stort marked for kunde-, ansatte-, og leserundersøkelser for bedrifter som til nå ikke har tatt seg råd til dette på grunn av kostnadene, sier administrerende direktør Ingar Næss i Refleks til Journalisten.
- Undersøkelsene er basert på kommunikasjon med lesere/kunder via nettet, og i stedet for å kjøpe en manuelt utført undersøkelse tilbyr Refleks sine kunder et årsabonnement for rundt en fjerdedel av kostnadene for en vanlig undersøkelse. I det året kan de som bruker opplegget utføre så mange undersøkelser de måtte ønske. Man kan gjennomføre målinger av lesertilfredshet/kundetilfredshet med de intervaller man selv bestemmer, eller man kan la undersøkelsen løpe året igjennom for å se endringer over tid på lesevaner eller kundetilfredshet.
REMA-målinger?
Som kjent er det lite som er gratis her i verden, og Refleks-målingene er heller ikke noen gave fra oven. En årsavtale med Refleks forutsetter at kunden gjør mye selv som man ikke gjør når man henvender seg til et av de store analysebyråene for å få gjennomført en leserundersøkelse.
Næss vil imidlertid ikke være med på at det nye konseptet er betrakte som en billigbutikk med begrenset vareutvalg.
- Rema har både et enkelt konsept, godt utvalg og rimelige priser - i tillegg til en formidabel suksess. Vi er ikke flaue om vi blir sammenlignet med dem. For å si det enkelt: Vi benytter internett til det det er ment som, en kostnadseffektiv kommunikasjonsplattform tilrettelagt for alle.
- Det er riktig at våre kunder må spille en mer aktiv rolle enn ved kjøp av undersøkelser slik det har vært til i dag. At man er mer aktiv kan også medføre høyere involvering internt i bedriften. Tross alt er det hva man bruker undersøkelsen til som er viktig, og ikke undersøkelsen i seg selv, sier Næss.
Tilpasninger
- Om man for eksempel velger vår standard leserundersøkelse, vil kunden selv tilpasse undersøkelsen til eget produkt og eventuelt legge inn tilleggsspørsmål i det ferdig utarbeidede spørreskjema. Har kunden epostadresser kan disse legges inn i systemet som automatisk sender dette til de utvalgte respondentene. Når man først er i gang vil man i løpet av minutter kunne lese de første resultater med diagrammer, kommentarer og krysstabuleringer, sier Næss.
- I vårt undersøkelsesprogram vil man med enkle tastetrykk få opp søyler og diagrammer fortløpende. Man kan bryte ned på bosted, alder, kjønn og alle andre vanlige kriterier. I tillegg kan man bytte og forandre spørsmål akkurat når man ønsker. Vil man ha hjelp til å behandle og analysere resultatet, vil vi også kunne tilby dette via våre allianse- og samarbeidspartnere.
- Svært enkelt blir det jo når det gjelder å måle responsen på Journalistens nettutgave. For å mene noe om denne må man jo nesten være på nett, og om man får en henvendelse om å delta i en leserundersøkelse pr. epost eller direkte fra nettsidene, så når man jo dem man vil. På samme måten kan man henvende seg til leserne av papirutgaven og vise vei til undersøkelsen på nettsidene.
- Men alt forutsetter at man har tilgang til nett?
- Ja, det gjør det selvsagt, men det har jo snart alle. I november i fjor viste undersøkelser at 2,4 millioner mennesker i vårt land hadde tilgang til nettet, og at det er mer enn 1,1 million daglige brukere. Du vil aldri få en leserundersøkelse som har 100 prosent svar, eller som er 100 prosent representativ, men jeg kan ikke se noen relevant argumentasjon for at en undersøkelse skal være mindre representativ når deltagerne responderer aktivt enn når man blir oppsøkt/oppringt og tryglet om å være med.
«Pop-Ups»
Undersøkelser av den typen Refleks nå har satt i gang har etter hva Journalisten får opplyst lenge vært i bruk i USA. I konseptet ligger også såkalte «Pop-Ups», hvor brukerne når som helst kan foreta meningsmålinger på en mer avansert måte enn ja/nei-spørsmålene som etter hvert er ganske vanlig på nettsider.
I dag bestilles leser- og kundeundersøkelser i Norge for 800-900 millioner kroner, og Refleks søker med sitt konsept å utvide dette markedet til kunder som ikke ser seg råd til å betale 80.000-100.000 kroner for en skapelig leserundersøkelse.
Testing, testing
Journalisten har gjennomført flere omfattende leserundersøkelser tidligere og inviterer nå leserne og brukerne av Journalistens nettutgave til å være med på en ny. Det kan også bli en interessant test på et nytt konsept. Med det aller første vil vi legge ut våre spørsmål, og alle som har registrert seg i Journalisten med sin epostadresse vil få forespørselen direkte oversendt. I tillegg til at vi får vite lesernes mening, vil vi også fortelle leserne om hvordan vi oppfatter det nye elektroniske konseptet, enten det blir terningkast seks, tre eller en.