Ansvarlig redaktør Espen Udland ser etter hjelp til å «utvikle en lojal base av betalende abonnenter» for ABC Startsiden og ABC Nyheter.
Arkivfoto: Martin Huseby Jensen
Norges «siste åpne riksavis»: Nå ser ABC Nyheter mot betalende abonnenter
Men pressestøttesøknaden har ansvarlig redaktør ikke tenkt på ennå.
– Vi snakker relativt langt fram i tid, altså. La oss si at siktepunktet er mot slutten av andre halvår 2026, sier Espen Udland.
Den ansvarlige redaktøren snakker om en planlagt omlegging av en praksis som har vært sentral for mediehuset ABC Startsiden og nettavisa ABC Nyheter siden den spede starten i 1996:
At nettportalen og nettavisa er «gratis for alle, hele tiden».
«ABC Nyheter er i dag den eneste av de store riksavisene som ikke tar betalt for noe av det redaksjonelle innholdet [...] Slik ønsker vi å fortsette å være», slo Udland selv fast i en kommentar i januar i år.
(Det kan presiseres at det finnes flere andre riksdekkende nettaviser og nettsteder som tilbyr nyheter åpent per i dag.)
– Kan sakke akterut
Men nå søker mediehuset en «transition editor», og i utlysningen står det:
«En kritisk del av rollen er å bygge og utvikle en lojal base av betalende abonnenter, noe som blir sentralt for selskapets inntektsmodell fremover.»
Det handler om å ta inn over seg den moderniseringen andre norske og internasjonale mediebedrifter har gjort, sier Udland.
– Hvis vi ikke henger med i svingene på produktivitetsvekst og databruk, og ikke ser på andre inntektsbein enn annonsefinansiering, er det mulighet til å sakke akterut. Det kan vi ikke godta.
Skal utvikle nytt innhold
Udland opererer altså med et toårsperspektiv på omleggingen.
– Da satser vi på å ha kommet langt nok med produktutvikling av unikt innhold og andre tilbud vi kan gi til brukere som ønsker å bli abonnenter.
Grepet er én måte å møte et volatilt annonsemarked på, sier redaktøren, som understreker at ABC Startsiden AS klarer seg tålelig bra. Årets omsetning kommer til å bli på linje med fjorårets, mener han.
– Men det er en utfordring alle merker. Annonsørene bruker også relativt mye penger på googlesøk og sosiale plattformer. Vi er nødt til å bli enda flinkere til å møte det som brukerne ønsker seg, og da må vi også ha bedre dataverktøy som finner ut av nettopp det.
Ikke diskutert pressestøtte
– Med betalende abonnenter kommer kanskje også en pressestøttesøknad?
– Det har vi ikke diskutert i det hele tatt ennå. Vi har hittil aldri kommet i posisjon til å søke om noen pressestøtte, nettopp fordi ordningen i dag krever betalende abonnenter, sier Udland.
Han avslutter:
– Mitt syn er at pressestøtten i en grad sementerer bransjen slik den fremstår nå, og i liten grad egentlig er til for nysatsinger eller nybrottsarbeid som kanskje også hadde trengt en støtteordning.