Legger fram strategi mot desinformasjon

Mats With Greger, Nils Martin Silvola
nyhetsstudio
Lubna Jaffery troppet opp på Pressens hus med regjeringens nye strategi for økt motstandskraft mot desinformasjon mandag.

Mandag la kulturminister Lubna Jaffery fram regjeringens nye strategi mot desinformasjon på et arrangement på Pressens hus i Oslo.

Jaffery trakk blant annet fram medierelaterte tiltak rettet mot unge, styrking av  Medietilsynet og innføring av EUs Digital Markets Act (DSA), som for øyeblikket er ute på høring.

«Styrkje dei redaktørstyrte media» er et eget kapittel i dokumentet. Der erkjennes det blant annet at medieøkonomien i Norge er under press, og at en svekket medieøkonomi kan gå ut over mediemangfoldet. 

«Dei direkte mediestøtteordningane inngår i fireårige styringssignal som Stortinget vedtek. Neste periode gjeld for 2027–2030. Regjeringa vil i denne samanhengen vurdere kva nivå, innretning og fordeling dei direkte mediestøtteordningane skal ha», heter det i kapittelet.

Regjeringen vil også vurdere å gå inn for blant annet å styrke undersøkende journalistikk ytterligere (utover årets styrking av blant annet SUJO) og  kompetansheving for journalister, samt jobbe videre for tryggere forhold for journalister.

Der spurte ordstyrer, Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger, hva som konkret gjelder mediene i strategien, og fikk bekreftet at etterspurte grep som gjeninnført momsfritak for levende bilder eller økt pressesøtte ikke er del av tiltakene.

– Det må vi ta i ordinære prosesser. Men jeg hadde ikke sagt dette hvis jeg ikke hadde noen tanker om å gjøre noe i de fireårige styringssignalene, sa kulturministeren.

Powered by Labrador CMS