Mediehus saksøker Google med ny strategi

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Det amerikanske mediekonsernet Penske Media, som blant annet eier Rolling Stone, Deadline og Billboard, har gått til sak mot Google. Selskapet hevder at Googles «AI Overviews» skader konkurransen ved å redusere trafikken til mediehusenes egne nettsider, skriver Columbia Journalism Review (CJR).

I motsetning til tidligere søksmål mot teknologiselskaper velger Penske å bygge saken på konkurranserett, ikke opphavsrett. Argumentet er at brukerne i mindre grad klikker seg videre til kildene når Google presenterer ferdige KI-oppsummeringer. 

– Det er en kreativ måte å adressere fakta som ikke passer helt i opphavsrettskonteksten, sier jusprofessor Mailyn Fidler til CJR.

I artikkelen trekker CJR blant annet fram en rapport fra Pew Research Center som viser at Google-brukere er halvparten så tilbøyelige til å klikke på lenker dersom de får KI-svar. En studie fra Columbia, MIT og Dartmouth peker på en tilsvarende nedgang i trafikken til Wikipedia etter ChatGPTs lansering.

Google avviser påstanden og sier at selskapet sender «milliarder av klikk til nettsteder hver dag» og at KI-oppsummeringer skaper «nye muligheter for innhold å bli oppdaget».

Antitrust-eksperten John Mark Newman mener saken kan ha mulighet til å nå frem fordi amerikanske domstoler nylig har slått fast at Google har en monopolstilling.

– Det første forsøket sprekker kanskje ikke glassveggen, men det lager en sprekk, sier han til CJR.

Powered by Labrador CMS