Microsoft tester KI-markedsplass for medieinnhold

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Microsoft er i samtaler med utvalgte amerikanske utgivere om å etablere en ny markedsplass der mediehus skal få betalt når innhold brukes i selskapets KI-produkter, skriver Axios.

Den såkalte Publisher Content Marketplace (PCM) lanseres først som et pilotprosjekt med noen få partnere. Microsofts KI-assistent Copilot blir den første «kjøperen» av innhold, men planen er å åpne markedsplassen også for andre KI-aktører.

Til nå har de fleste KI-avtaler med mediehus dreid seg om forhåndsbetalte lisensavtaler. Microsofts initiativ skiller seg ut ved å teste en tosidig markedsplass som kompenserer utgivere per bruk.

Microsoft har tidligere gjort mindre innholdsavtaler gjennom Copilot, blant annet med Reuters og Financial Times, men er samtidig vært saksøkt for opphavsrettsbrudd sammen med OpenAI av New York Times.

Flere aktører forsøker nå å finne modeller for å dele KI-inntekter med utgivere. Tidligere i høst omtalte Journalisten at Perplexity vil dele 80 prosent av inntektene fra sin nettleser Comet med mediehus.

Powered by Labrador CMS