Medietilsynet deler ut nesten 25 millioner til lokal­kringkasting

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Medietilsynet har fordelt 24,7 millioner kroner gjennom tilskuddsordningen for lokale lyd- og bildemedier. Til sammen 112 lokalkringkastere får støtte i 2026, skriver tilsynet i en pressemelding.

Omtrent halvparten av midlene går til digitalisering av lokalradio. Ifølge Medietilsynet er støtten fortsatt viktig fordi mange lokalradioer har en krevende økonomisk situasjon.

Det kom inn 384 søknader på til sammen 56,2 millioner kroner. Enkelte søkere fikk avslag på grunn av manglende rapportering for tidligere tilskudd eller mangelfull dokumentasjon.

Seks millioner kroner går til 57 lokale programproduksjoner, fordelt på lokalradio, podkast og lokal-tv. Blant mottakerne er Fædrelandsvennen, som får støtte til podkasten «Quartfestivalens vekst og fall».

Elleve lokalradioer med tilbud til etniske og språklige minoriteter får dessuten særskilt driftsstøtte.

Powered by Labrador CMS