Finansierer journalistikk med kaffe

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Det amerikanske nettmediet The Newsground finansierer gravejournalistikk gjennom salg av kaffeabonnement, skriver Nieman Lab.

The Newsground ble lansert i mars og publiserer undersøkende journalistikk om blant annet korrupsjon og maktmisbruk.

Innholdet er gratis, mens leserne kan betale fem dollar i måneden for en reklamefri versjon eller 25 dollar pr. kaffeleveranse.

Grunnlegger Scott Stedman sier målet er å kombinere langsom, undersøkende journalistikk med et fysisk produkt leserne kan holde i hånden. Av en kaffepose til 25 dollar går 12 dollar til å finansiere journalistikken.

Så langt har The Newsground rundt 48 betalende kaffeabonnenter og har mottatt 1500 dollar i enkeltstående donasjoner.

Stedman håper også å bruke kaffekonseptet til å bygge fellesskap gjennom arrangementer og møter med leserne.

Powered by Labrador CMS