Administrerende direktør i Schibsted Kristin Skogen Lund.

Schibsted

Nyhetsmediene til Schibsted gikk i null

Konsernets samlede driftsresultat ned 12 prosent i første kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I første kvartal av 2023 går det samlede driftsresultatet til Schibsted ned. Nyhetsmediene gikk i null.

– For Schibsted startet 2023 med en underliggende inntektsvekst på 1 prosent i første kvartal. Denne er drevet av Nordic Marketplaces og Growth & Investments, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund i Schibsted i en pressemelding fredag.

Likevel minket bedriftens driftsresultat i første kvartal med 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Den endelige summen landet på 423 millioner kroner, og endringen skyldes blant annet høyere personalutgifter, kostinflasjon og innkomstmiks.

For nyhetsmediene gikk det svakt ned fra 1,798 milliarder kroner til 1,791 milliarder. De endte med et driftsresultat på null. I første kvartal i fjor endte driftsresultatet for nyhetsmediene på 81 millioner kroner, skriver Medier24.

– Growth & Investments fortsatte sin positive trend i porteføljen fra forrige kvartal, med underliggende høy ensifret inntektsvekst og forbedret lønnsomhet i Lendo og Prisjakt, sier Skogen Lund.

Som planlagt ble virksomheten i Finland, Italia og Spania avviklet, noe som spås å øke lønnsomheten gjennom året. Skogen Lund sier de vil fortsette med å gripe muligheter som oppstår i usikre tider, og tilpasse organisasjonen det aktuelle markedet

– I denne sammenhengen er den vellykkede transformasjonen i Nordic Marketplaces, for å styrke våre eksisterende rubrikktilbud og for å akselerere overgangen til transaksjonstilbud, en topp prioritet, sier hun.

Powered by Labrador CMS