Frank Gander (NRK), Hildegunn Amanda Soldal (Aller Media) og Ehsan Fadakar (Schibsted) møttes til debatt om Instant Articles under mediedagene i Bergen i forrige uke. Her med debatt-moderator Mads. A. Andersen. Foto: Angelica Hagen
Schibsted-topp kritiserer NRKs Facebook-samarbeid
NRKs samarbeid med Facebook kan være ødeleggende for kommersielle mediehus, mener Schibsted-topp Ehsan Fadakar.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– På sikt kan det være direkte skadelig for NRKs kommersielle konkurrenter, advarer Schibsteds svenske sjef for sosial strategi i en kommentar i Dagens Næringsliv og i en artikkel i Klassekampen torsdag.
– Det sies til stadighet at Facebook er helt uavhengig og ikke styrer noe som helst av hvordan medienes innhold blir prioritert for brukerne. Men de siste avsløringene viser jo nettopp at Facebook jobber akkurat som en hvilken som helst annen medieaktør, sier Fadakar.
Egeninteresse
Han viser til nettstedet Gizmondos avsløringer om at Facebook har styrt nyheter om det konservative politiske miljøet i USA langt ned på brukernes nyhetsstrøm. Dessuten har den britiske avisa The Guardian dokumentert hvordan Facebook hyrer inn journalister for å prioritere saker som skal løftes fram.
– Vi er veldig bevisste på at Facebook har en sterk egeninteresse som innholdsdistributør, og at det er mange spørsmål om Facebooks bruk av algoritmer og redaktørrolle som vi ønsker større åpenhet omkring. Vi er i dialog med Facebooks ledelse for å få svar, samtidig som vi også snakker med andre norske mediehus om å samarbeide for å få disse spørsmålene høyere opp på dagsorden, sier NRKs nettsjef Frank Gander.
Les også: Krangel om Instant Articles