Sponsing
Se direkte: Skal det åpnes for sponsing av nyhetsjournalistikk?
Norsk Presseforbund inviterer til innspillsmøte om ekstern finansisering av journalistikken.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Bør punkt 2.8 i Vær varsom-plakaten om skjult reklame, sponsing og dekning av utgifter til journalistikk endres?
Norsk Presseforbund har nedsatt et utvalg for å se på dette. I den forbindelse inviterer utvalget, som ledes av ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten, til et innspillsmøte i Pressens hus.
Aktuelle problemstillinger:
- Hvordan forstås og praktiseres forbudet mot sponsing i nyhets- og aktualitetsjournalistikken?
- Er det behov for å endre dette punktet? Hva taler for og imot en eventuell endring?
- Hvilke hensyn er det viktig å være bevisst på ved en eventuell endring?
- Hvilke andre forhold knyttet til pressens integritet og skillet mellom kommersielt innhold og journalistikk er aktuelle?
Her er noen av deltagerne på møtet som skal bidra med innspill:
- Lillian Holden, Hallingdølen
- Anki Gerhardsen, mediekritiker
- Danby Choi, Subjekt
- Trine Eilertsen, Aftenposten
- Alexandra Beverfjord, Dagbladet
- Kjersti Løken Stavrum, Ytringsfrihetskommisjonen
- Svein Brurås, medieforsker
- Knut Olav Åmås, Fritt Ord
Før møtet i Pressens hus her på Journalisten fra klokken 8.30 til 11.00.
Nylige artikler
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Dagbladet endrer forsiden
Julefilmer for journalister: Lei av nisser, marsipan og forutsigbare romanser?
Blir du medieprofeten for året 2026?
KI-bonanza: Dette er tabbene vi husker
Mest leste artikler
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Dagbladet endrer forsiden
Redaktøren vurderer å betale NTB-krav for politiker: – Får heller se på hvor mye jeg skal bruke på NTB-abonnement
Avisene han har ansvaret for har fått seks PFU-fellelser i 2025