Skapte forvirring i Forbrukerrådet

Reportasjeleder Ola Karlsen i avis1 har bidratt til å skape full forvirring i Forbrukerrådet om pressen skal få utlevert dokumenter i klagesaker som er til behandling. Mandag fikk Karlsen plutselig beskjed om at dokumentene, stikk i strid med tidligere praksis, kun utleveres når klagene er ferdigbehandlet. Det kan ta opptil halvannet år.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En slik beskjed slo ikke Ola Karlsen seg til ro med. Han ba naturlig nok om

en forklaring på hvorfor Forbrukerrådet i Oslo og Akershus avslo å utlevere

en rekke dokumenter i klagesaker.

- Jeg har jevnlig, i hvert fall en gang i måneden det siste året, bedt om

innsyn i ulike saker, og har aldri tidligere blitt nektet slikt innsyn. Derfor

var det tydelig at det hadde skjedd en endring i Forbrukerrådets praksis,

forteller Ola Karlsen.

Illevarslende

Den første tilbakemeldingen fra underdirektør Eva Tverberg i

Forbrukerrådet Oslo og Akershus var illevarslende. Hun opplyser i en epost til

Karlsen at dokumentene i saker som er under behandling nå i utgangspunktet er

unntatt offentlighet, i motsetning til tidligere da Forbrukerrådet kunne velge

å unnta dem fra offentlighet.

- Bakgrunnen for dette er at Forbrukerrådet skal ha muligheten til å

mekle mellom partene «i fred og ro». Kommer saken opp i mediene, vil dette

kunne medføre vanskeligheter med å komme til en minnelig løsning og at saken

låser seg. Vi må vurdere, ut fra prinsippene om meroffentlighet, om det

likevel skal gis innsyn i dokumenter som nå er unntatt. Dette innebærer at vi

likevel kan gi innsyn i dokumenter, dersom de ikke må unntas etter for eksempel

bestemmelser om taushetsplikt, skriver underdirektør Tverberg.

Hun fant ingen grunn til å praktisere meroffentlighet i de aktuelle sakene

avis1 nylig ba om å få utlevert.

Lovendring

Den formelle bakgrunnen for at Forbrukerrådet skiftet praksis er en

lovendring som Stortinget vedtok 15. desember i fjor. Med virkning fra 1. januar

i år har «Lov om behandling av forbrukertvister» fått to nye paragrafer, der

det slås fast at dokumentene i Forbrukerrådets og Forbrukertvistutvalgets

klagesaker først blir offentlige fra det tidspunkt saken er endelig avsluttet i

de to instansene. Forbrukerrådet bruker anslagsvis tre måneder på å behandle

sakene ferdig, mens klager som må videre til Forbrukertvistutvalget vanligvis

har en behandlingstid på ytterligere 10-14 måneder. En sak kan dermed befinne

seg i systemet i halvannet år.

De nye lovformuleringene er innholdsmessig identisk med to gamle paragrafer i

«Forskrift om Markedsrådets og Forbrukerrådets behandling av

forbrukerkjøpstvister». Paragrafene er i praksis bare flyttet over i «Lov om

behandling av forbrukertvister», noe som ikke burde gi grunnlag for en

strengere praktisering av såkalt meroffentlighet.

Fort i svingene

Dette innrømmer da også Eva Tverberg overfor Journalisten, etter at saken

har ligget til modning et par dager.

- Det gikk nok litt fort i svingene da vi behandlet den omfattende

bestillingen fra avis1. Det er noe uklart for oss hvilke typer klager

lovendringen gjelder for. Forbrukerrådets sekretariat og de 19 fylkeskontorene

har heller ikke hatt en prinsipiell diskusjon om i hvilken grad Forbrukerrådet

skal praktisere meroffentlighet i saker som i utgangspunktet er unntatt. Vi skal

ha et møte om dette i neste uke, forteller underdirektør Eva Tverberg.

Hun legger til at signalene fra hovedkontoret går ut på at meroffentlighet

skal brukes som før. I påvente av en endelig avklaring om hvordan den nye

loven skal praktiseres, velger hun likevel å gi innsyn i de aktuelle sakene

avis 1 har bedt om.

Fornøyd, hvis…

- Jeg er fornøyd hvis Forbrukerrådet fortsetter sin gamle praktisering

av meroffentlighet. På sin hjemmeside slår rådet selv fast at man gjennom

oppslag i mediene når forbrukerne der og da, og for eksempel kan advare dem mot

dårlige produkter. Det er også en kjensgjerning at ingen er ufeilbarlig, selv

ikke saksbehandlerne i Forbrukerrådet. Også derfor er det en fordel om mediene

får innsyn i sakene tidlig i klageprosessen, sier Ola Karlsen.

Powered by Labrador CMS