Skriver reisebrev med egenreklame

Henry Jovik har skrevet 20 reisebrev om London på VG Nett. Samtlige har lenker til hans egne kommersielle nettsteder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra disse nettstedene selger Jovik blant annet billetter til arrangementer i London. Som takk for sin innsats som skribent har han fått gaver fra VG.

– Jeg har fått to reisebager i presang fra VG. De er helt ypperlige, så de bruker jeg når jeg er på tur, bekrefter Henry Jovik.

Hamar-mannen Jovik er en av VG Netts flittigste bidragsytere, med sine 20 reisebrev fra London. Bortsett fra reisebagene er innsatsen helt ulønnet, men London er likevel levebrødet hans. For Jovik er eier av flere kommersielle nettsteder om London som turistmål, og det er disse lenkene på hans VG Nett-reisebrev konsekvent fører til.

– I fjor hadde jeg en omsetning på fem millioner kroner, men ambisjonene er å komme opp i det dobbelte før 2010. De første nettstedene etablerte jeg i 2000, men det var først i 2005 at de kastet nok av seg til at jeg kunne leve av dem, sier Jovik.

Fokus London

Totalt sitter Jovik på 20 nettdomener, fordelt på Norge, Sverige og Danmark. De aller fleste av disse, slik som www.londontown.no og www.londonguide.no, har fokus på den engelske hovedstaden og byr brukerne på mulighet til å booke hoteller, bestille guidede turer eller kjøpe billetter til fotballkamper, musikaler og annet.

– Jeg har skaffet meg gode kontakter i London, og lever av provisjon på det jeg selger gjennom mine nettsider. Daglig har jeg om lag 2000 unike brukere, men egentlig er det få av disse som kommer fra VG. De aller fleste av mine kunder får jeg ved å annonsere på diverse søkemotorer, sier Jovik.

Han synses det er uproblematisk å koble reisebrev til sine egne kommersielle nettsider.

– Jeg er anglofil, og syns det er artig å skrive reisebrev. Å lenke videre til egne nettsider hvor brukerne kan få hjelp ser jeg som en del av hele pakka, og har vel ikke tenkt på at det skulle kunne være problematisk. Også VG har jo nyttige lenker til andre i sine artikler, kommenterer Jovik.

Ikke årvåkne nok

Torry Pedersen, administrerende direktør og ansvarlig redaktør for VG Multimedia, vil nå se nærmere på saken.

– At en reisebrevforfatter som Jovik lenker til egen side med relevante råd trenger ikke nødvendigvis å være et problem, dersom lenkene er mange og omfatter mange andre enn hans egne sider. Men hvis lenkene systematisk går til kommersielle steder drevet av samme person, kan det tyde på at koblingen er for tett og at vi ikke har vært årvåkne nok, svarer Torry Pedersen, som understreker at han var ukjent med Joviks lenkepraksis:

– Derfor kan jeg ikke si noe om i hvilken grad dette har vært vurdert av andre her på huset, men dette er nok noe vi bør se nærmere på, ja.

Anbefaler seg selv

Jovik er imidlertid ikke den eneste aktøren som bruker VG Netts reisebrevside til å reklamere for egen virksomhet.

På sidene om Brasil finnes blant annet et reisebrev fra «VG Netts leser Jørn Brãuner» som advarer mot useriøse aktører på eiendomsmarkedet i Brasil. Men Brãuner byr ikke bare på gode råd vedrørende eiendomskjøp i Brasil. Han har også en lenke til firmaet Bolig Brasil som selger eiendommer i det søramerikanske landet – et firma han selv er daglig leder av.

Skriver gratis for Nettavisen

På VG Nett er likevel London atskillig mer populært enn Brasil, målt i antall reisebrev. En stor del av æren for dette har Jovik, men også Ole Andreas Auflem, som driver nettstedet www.dinlondonguide.no har kjent sin besøkelsestid. Auflem har skrevet seks reisebrev om London, og som Jovik har han vært nøye med å lenke til sin egen nettside.

– I utgangspunktet er reisebrevene på VG Nett identiske med artikler jeg publiserer på min firmaside. Jeg kan se innvendingen mot å koble reisebrev med nettside, men samtidig mener jeg det fungerer som service overfor brukerne. Og siden andre gjør det på denne måten, har jeg også valgt å gjøre det. Spesielt etter at jeg så at min konkurrent Jovik gjorde det, sier Auflem.

Flau klubbleder

– Dette ser ikke bra ut. At noe som likner veldig på ren tekstreklame kommer inn i leserbrev viser vel egentlig bare hvor sårbare vi er. Men det er flaut at det skjer, kommenterer VG-journalist og leder for NJs tekstreklameutvalg, Audun Solberg.

I likhet med Jovik hevder Auflem imidlertid at effekten av VG Nett er liten, og sistnevnte satser derfor i større grad på å levere artikler til blader som Kamille, Hjemmet og Se & Hør.

– Da leverer jeg eksklusive artikler som frilanser, samtidig som bladet refererer til mitt nettsted www.dinlondonguide.no som «nyttig på nettet» når de setter artikkelen på trykk, forteller Auflem.

Han viktigste kunde er imidlertid Nettavisen. I løpet av de to siste årene har han fått publisert i alt 22 reisesaker om London på Nettavisen.

– De har fått sakene gratis, mot at www.dinlondonguide.no er blitt godt synlig. Jeg gjør det for at nettstedet mitt skal få litt respons, bekrefter Auflem.

Powered by Labrador CMS