Stabel-utvalget, som har tatt for seg ulike sider ved dagens system for
lønnsforhandlinger, kommer ikke med forslag om å innføre en minimumsgrense
for fagorganisasjoners medlemstall. I 1996 foreslo Arbeidsrettsrådet at
organisasjoner som har mindre enn 100.000 medlemmer ikke skulle ha streikerett.
NJ har i dag 8.000 medlemmer, og ville blitt rammet av et slikt vedtak.
Etter at Stabel-utvalget la fram sin innstilling mandag, gikk NJ sammen med 14 andre
fagorganisasjoner ut med et krav om at de mest omstridte forslagene i
innstillingen må legges døde. Det gjelder blant annet forslagene om tvungen
uravstemning og kobling av flere organisasjoners uravstemninger for å forhindre
at mindre grupperinger går til streik.
Mister streikeretten?
- En tvungen kobling vil i realiteten frata organisasjoner streikeretten.
Selv om det skulle være flertall mot meklingsforslaget og for streik på et
tariffområde, blir det ikke lovlig å streike hvis flertallet i avstemningen
som helhet stemmer ja. Adgangen til å forhandle, inngå tariffavtaler og gå
til streik er helt grunnleggende og sentrale deler av organisasjonsfriheten,
heter det i det felles oppropet.
I tillegg til NJ står store organisasjoner som Norsk Lærerlag,
Lærerforbundet, Norsk Sykepleierforbund og flere LO-forbund bak det de selv
beskriver som en massiv motstand mot Stabel-utvalget.
En kilde i utvalget sier til Journalisten at frittstående NJ har lite å
frykte når det gjelder utvalginnstillingens videre skjebne, selv om utvalget
generelt foreslår å styrke situasjonen for medlemmer av hovedorganisasjoner.
På grunn av sprik og ulike flertallssammensetninger i utvalget er det ifølge
kilden åpenbart at regjeringen i realiteten ikke har grunnlag for å følge opp
en rekke av de mest omstridte forslagene.
Tvungen uravstemning
Det gjelder blant annet flertallets forslag om at riksmeklingsmannen skal
kunne pålegge en organisasjon å gjennomføre uravstemning over
meklingsforslaget før man eventuelt går til konflikt. Representantene fra LO
og YS danner et mindretall som ønsker at denne adgangen kun skal gjelde
organisasjoner i kommunal sektor. Mindretallet får støtte av utvalgets to
nøytrale medlemmer, utvalgsleder Ingse Stabel og Fafo-forsker Torgeir Aarvaag
Stokke. Med så sterke krefter samlet i mindretallet vil regjeringen vanskelig
kunne følge opp flertallsforslaget.
Dersom regjeringen går inn for et annet av forslagene til Stabel-utvalget
kan den havne enda klarere i strid med folkeretten, representert ved
konvensjonene til FNs arbeidslivsorganisasjon, ILO. Dagens lovverk i
arbeidslivet gir riksmeklingsmannen anledning til å legge sammen stemmetall fra
forskjellige forbunds uravstemninger i etterkant av en mekling. Avgjørelsen om
hvorvidt meklingsforslagene er vedtatt avhenger dermed av det samlede
stemmetallet. Dette prinsippet, som også kalles kobling av avstemninger, er
imidlertid illusorisk, ettersom en arbeidsrettsdom fra 1982 slår fast at en
organisasjon kan nekte å avholde uravstemning dersom meklingsmannen ønsker å
koble.
ILO-konvensjonene
Flertallet i Stabel-utvalget ønsker å vekke til live meklingsmannens
mulighet til å koble oppgjør, mens mindretallet ønsker å begrense denne
muligheten. Mindretallet viser til at kobling går på tvers av
ILO-konvensjonene, og foreslår at fagorganisasjonenes rett til å motsette seg
kobling bør lovfestes.
I utvalgets innstilling slås det fast at ILO er svært kritisk til en
koblingspraksis som i realiteten fører til at en tariffavtale, inkludert
fredsplikten, utvides fra ett tariffområde til flere sektorer. Spesielt dersom
majoritetsorganisasjonene i disse sektorene ikke ønsker en slik utvidelse.
I 1994 behandlet ILO en klage fra NJs søsterorganisasjon i Danmark, som
opplevde å bli koplet til meklingsresultatet til dansk LO. På bakgrunn av den
aktuelle saken slo ILO fast at kobling og påfølgende utvidelse av
tariffavtaler representerer brudd på den frie forhandlingsretten, og at
ordningen kan bidra til å svekke de ansattes arbeidsvilkår.
Støtter mindretallet
Ingse Stabel og Torgeir Aarvaag Stokke påpeker i sine utvalgskommentarer at
risikoen for å havne i strid med folkeretten ville vært betydelig redusert
hvis forslagene om pålagt uravstemning og kobling av oppgjør hadde fått
støtte fra alle partene i utvalget.
- Det foreligger imidlertid mindretall knyttet til begge virkemidlene. De
to nøytrale medlemmene i utvalget må derfor trekke den konklusjon at det ikke
vil være forsvarlig å støtte kombinasjonen av de to flertallene, heter det.
Stabel og Stokke støtter derfor mindretallene når det gjelder de to
forslagene.
Dermed er også koblingsforslaget i realiteten lagt dødt. Det er lite trolig
at regjeringen tør å utfordre folkeretten ved å gå inn for
flertallsforslaget.
NJ og de 14 andre organisasjonene protesterer også mot Stabel-utvalgets
forslag om at Det tekniske beregningsutvalget for tariffoppgjørene i større
grad skal fastlegge de økonomiske rammene for lønnsoppgjørene, i forkant av
forhandlingene.
- Dette vil komme i konflikt med den frie forhandlingsretten. Størrelsen
på de økonomiske rammene må fortsatt være gjenstand for frie forhandlinger,
heter det i oppropet.