For å ta den aktuelle knaggen om TikTik-kontoen «Surjournalist» først:
MDG er kritisk til en nylig video.
Der tar mannen bak kontoen, Jo Røed Skårderud, opp temaet taktisk stemmegivning over 1 minutt og 11 sekunder, og bruker partiet MDG og årets stortingsvalg som case.
«Hvis de ikke kommer over sperregrensa vil alle taktiske rødgrønne stemmer til MDG være bortkasta, svekke de rødgrønne partiene og være en håndsrekning til Sylvi Listhaug som statsminister. Mitt tips: Stem på det partiet du faktisk støtter», sier Skårderud i videoen.
Ikke synlig sur, men engasjert, med pekefingeren helt oppe i mobilkamera-linsa.
Til daglig er Skårderud Klassekampens mann i Trondheim. TikTok bruker han som privatperson; «tokker for seg selv på eget ansvar», markerer han i TikTok-bioen.
MDG-politiker kritisk
– Jeg er ikke den som reagerer mest på at journalister har tydelige standpunkt eller tøyer grensen til kommentatorrollen litt på for eksempel TikTok, starter MDG-politiker og -stortingskandidat Eivind Trædal.
– Men når Skårderud kaller seg «Surjournalist» og inntar nettopp rollen som journalist, hadde jeg nok forventet litt mer nøktern omgang med fakta. Denne videoen fremstår for meg som et rent partsinnlegg med budskapet «ikke stem MDG, det hjelper Sylvi til å bli statsminister», sier han til Journalisten.
Trædal mener Skårderud både lener seg på en lettvint analyse fra valgforskeren han viser til i videoen, og at det finnes svakheter ved å vise til historiske meningsmålinger for å si noe om utfallet av et kommende valg.
– Det er med på å spre et falskt skinn av faglighet over det som ikke er noen eksakt vitenskap som kan forutsi fremtiden. Og det sier jeg som en som har studert statsvitenskap selv.
Det er helt legitimt å ta opp temaet taktisk stemming, synes Trædal.
– Men jeg reagerer på at man strekker resonnementet veldig langt og blir veldig aktivistisk i å i praksis si «ikke stem på dette partiet». Jeg synes det er spesielt, fra en journalist i en presumptivt frittstående og uavhengig avis.
– Ikke det jeg sier
– Jeg synes denne kritikken blir rar, svarer Skårderud.
– Jeg sier ikke at folk ikke skal stemme MDG. Mitt tips er at de skal stemme det partiet de faktisk støtter, en ganske ukontroversiell påstand med god dekning, gitt alle usikkerhetene som faktisk følger med taktisk stemmegivning.
– Trædal oppfatter det som at budskapet ditt i videoen er «ikke stem MDG»?
– Der blir nøkkelordet «oppfatter», for det er ikke det jeg sier i videoen. Jeg oppfatter det som han blir sinna fordi han er uenig i konklusjonen, og det må han bare få være. Folk kan se videoen og se at framstillingen hans ikke stemmer.
Én om dagen
Taktisk stemming-videoen er i skrivende stund sett rundt 120.000 ganger på TikTok (også publisert på både Instagram og Facebook), en spredning Skårderud oppnår ganske jevnlig.
Noen videoer har flere hundre tusen visninger alene, andre har så «få» som 6000-7000.
Og om han ikke har «ikke stem MDG» som konkret budskap, erkjenner Skårderud glatt at han for eksempel har advart mot å stemme på et parti som Høyre i videoene sine.
Å advare mot eller avkle høyresidepolitikk, i bred forstand, er gjengangertema hos «Surjournalist».
– Jeg har alltid vært åpen om, og stolt over, at jeg står med begge beina planta trygt på den norske venstresida. Jeg er partiløs, men tilhører dem som mener fagbevegelsen er det beste som har hendt og som blir rasende når folk ramler gjennom sprekker i velferdsstaten. Jeg håper selvfølgelig at det blir venstresiden som vinner valget, og det er sånt jeg skriver om i kommentarer i Klassekampen også, sier han selv.
– Et giftig sted
For to år siden visste Skårderud lite eller ingenting om hvordan TikTok fungerer, ifølge ham selv.
Det var mens han som journalist dekket skolevalget at han begynte å innse hvor sentralt det sosiale mediet står for ungdoms informasjonsinntak. Etter hvert formulerte han en utfordring til seg selv: Én video om dagen, i hundre dager.
– Det var veldig mye å lære, og ble egentlig en stor suksess. Så jeg har bare fortsatt, sier Skårderud.
– Hvorfor?
– Fordi jeg når utrolig mange jeg ellers aldri hadde nådd. Responsen er jo enorm, og jeg mener det er utrolig viktig at også de synspunktene jeg løfter blir representert i disse sosiale mediene. Jeg vet ikke hvor mye du vet om TikTok, men det er et jævla giftig sted. Veldig mye innhold er høyreorientert og preget av ekstremt individfokus.
Men det viser seg at algoritmene også slipper til en selverklært sur journalist med venstreorientert budskap.
Han publiserer rundt fem, kanskje seks, videoer i uka, anslår Skårderud selv. Totaltall for de siste 12 månedene: 22 millioner visninger, bare hos TikTok.
– Jeg publiserer også på Meta-plattformer, så man kan legge til 1-2 millioner visninger i måneden derfra.
– Ikke Klassekampen på TikTok
Det var ikke veldig gjennomtenkt å bruke yrkestittelen i brukernavnet, forteller han.
– Jeg opptrer jo først og fremst som en slags kommentator, og jeg opplever i veldig stor grad at det er det folk også oppfatter mitt innhold som. Men da jeg startet prosjektet føltes det viktig å være tydelig på at jeg er journalist, noe annet ville føltes litt snikete.
Det har ikke bydd på særlige problemer å være ansatt journalist samtidig som man er TikTok-profil på fritida, mener Skårderud, verken overfor kilder eller arbeidsgiver. I Klassekampen har man tradisjon for å la journalistene mene mye på privaten, minner han om.
– Jeg tror nok det at jeg jobber der jeg jobber, har gjort at dette er mindre komplisert enn det kunne blitt andre steder.
– Det har ikke vært oppe å koble Klassekampen på TikTok-suksessen?
– Jeg skal ikke uttale meg for ledelsen på noen måte, men dette er noe jeg gjør utelukkende på fritiden. Dette skal ikke være Klassekampen på TikTok, nei.
Oppfordrer til å bidra
På spørsmål om redaktørstyrte norske medier har bedre posisjon på TikTok nå enn for to år siden, svarer Skårderud at han tror det, men at det er vanskelig å vite.
– Alle har jo hver sin algoritme. Mitt inntrykk er at mediene har en større tilstedeværelse enn før.
Aktører som VG og TV 2, som har lagt ressurser i TikTok-satsing, får det ganske bra til, synes Skårderud.
Han oppfordrer uansett alle «gode krefter» til å komme seg inn på det mye brukte sosiale mediet for å bidra.
– Man kan uansett ikke gjøre det verre der inne. Man kan kun bidra til en bedre offentlighet.