ABC Nyheter i samarbeid med MSN
Leverer salgsapparat og innhold til Microsofts startside.
MSN-Nyheter lanserer tirsdag nye sider i tett samarbeid med ABC Nyheter på nyheter, sport og økonomi.
Omfattende
– Dette er et forholdsvis omfattende samarbeid som er kommet i stand fordi vi ser at vi utfyller hverandre og at vi er i stand til å skape felles produkter, skriver direktør Audun Giske i Microsoft Apps, Media and Publishing.
ABC-nyheter blir i tillegg innholdsleverandør for Microsoft Bing-appene som er å finne på Windows 8 operativsystemene og på Microsoft Phone mobiler.
Deler inntektene
Administrerende direktør og ansvarlig redaktør Espen Udland i Telenor-eide ABC Startsiden sier samarbeidet dreier seg om både salg av annonser og levering av innhold til MSN.
– Vi stiller salgsapparatet og teknologien vår til disposisjon for andre, sier Udland.
Siden i sommer har nettstedene samarbeidet om det han kaller digitale bilag. Dermed var veien kort for å gå tettere sammen.
Inntektene som skapes splittes mellom nettstedene, men Udland vil ikke kommentere hvordan denne nøkkelen er. Hovedpoenget sier han er at det kan selges på flere sidevisninger og unike brukere.
Hvorfor nettopp samarbeidet med MSN er kommet til er fordi nettstedene ligner hverandre.
– Menneskene som besøker Startsiden og MSN har samme modus i det de skal starte websøking eller reseach.
Må se inntekter
På spørsmål om forventningen om økte inntekter betyr en styrket satsing på journalistikken eller mer penger i lomma på eieren, svarer Udland slik:
– Det får vi komme tilbake til. Vi gjør i hvert fall ABC Nyheter mer relevant så lenge vi kan øke antall sidevisninger og unike brukere. Så har vi oppbemannet med ett årsverk i redaksjonen for å kjøre denne tjenesten. Så kan vi ikke øke kostnadene ytterligere før vi ser hva vi får av inntekter.
ABC Startsiden omsatte i fjor for 155 millioner kroner.