Korrespondentene Fredrik Græsvik og Yama Wolasmal er tilbake i Norge fredag morgen.
Foto: Vidar Ruud / NTB og Ole Kaland / NRK
Fredrik Græsvik og Yama Wolasmal tilbake i Norge
Landet fredag morgen.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det første norske flyet med evakuerte fra Afghanistan landet på Gardermoen fredag morgen.
Blant passasjerene var TV 2-korrespondent Fredrik Græsvik, melder TV 2 selv.
Fredag morgen bekrefter NRKs utenrikssjef Sigurd Falkenberg Mikkelsen overfor Journalisten at også NRK-korrespondent Yama Wolasmal var ombord på flyet.
– Jeg er glad for at vårt første fly nå har reist ut av Kabul. Om bord er norske borgere, noen familiemedlemmer til våre lokalt ansatte afghanere og noen andre europeiske borgere, skrev utenriksminister Ine Eriksen Søreide i en e-post til TV 2 torsdag.
Begge korrespondentene var tilstede i landet da Taliban søndag inntok hovedstaden Kabul.
Wolasmal har de siste dagene rapportert for NRK fra den militære delen av flyplassen i Kabul.
Nylige artikler
Klar når det smeller?
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Deeyah Khan om å intervjue ekstremister: – Empati er ikke det samme som sympati
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM
Fire var for få for NRK – fem var nok
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Kokainrotta og de dårlige hjelperne