Aftenposten øker, konkurrentene taper
Aftenposten er opplagsvinneren i 2005 og øker med drøyt to tusen eksemplarer. VG og Dagbladet blir de store taperne, skriver Kampanje.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) offentliggjør ikke opplagstallene før om en måned, men Kampanje spår at Aftenposten er blant de ytterst få store aviser som kan notere seg for opplagsvekst i 2005. Avisa la om til tabloid ved forrige årsskifte og etter tre kvartaler i fjor hadde morgenutgaven en økning på 2.300 eksemplarer. Veksten for hele året blir trolig i den størrelsen.
– Jeg kan ennå ikke kommentere opplagstall for fjoråret, men vi hadde en bra vekst etter ni måneder og utviklingen i fjerde kvartal har ikke vært dårlig. Alt i alt var 2005 et godt år for Aftenposten hvor vi nådde våre mål om opplags- og lesertallvekst, sier kommersiell direktør Kristin Skogen Lund i Aftenposten til Kampanje.
– Det som er mest hyggelig er at mindre frafall enn tidligere er forklaringen bak veksten. Våre lesere er blitt mer lojale. Undersøkelser viser at leserne oppgir bedre og mer håndterlig produkt som årsaker til økt lojalitet.
Hos løssalskonkurrentene i Akersgata derimot har nedgangen vært stabil hver måned det siste året. VG og Dagbladet i Akersgata er dermed de store opplagstaperne med en nedgang på omtrent 20 000 hver, skriver Kampanje.