Ødeleggelsene på Gazastripen er store etter elleve dager med israelske fly- og artilleriangrep.
Foto: John Minchillo / AP / NTB
Palestinske journalister kastet ut fra Whatsapp
Skjedde kort tid etter våpenhvilen trådte i kraft.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Få timer etter at våpenhvilen mellom Israel og Hamas trådte i kraft fredag, ble en rekke palestinske journalister på Gazastripen utestengt fra Whatsapp.
AP har vært i kontakt med 17 journalister som forteller at kontoene deres hos meldingstjenesten Whatsapp ble blokkert.
Fire av journalistene, som alle jobber for Al Jazeera, fikk kontoene gjenåpnet mandag. De øvrige nektes fortsatt adgang, uten at Whatsapp eller eierselskapet Facebook har gitt noen forklaring på hvorfor.
En mulig forklaring er at journalistene fulgte en konto der Hamas kom med kunngjøringer.
Hamas vant valget i de palestinske områdene i 2006 og styrer på Gazastripen, men står på USAs og EUs liste over terrororganisasjoner.
Nylige artikler
– Hadde ikkje rustninga på
Tre veier for journalistikken når KI blir økosystemet
Klar når det smeller?
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Kokainrotta og de dårlige hjelperne
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM