Musikkjournalisten Arvid Skancke-Knudsen har skrevet boken «Da musikken stilnet» sammen med fotografen Per Ola Hagen.

– Jeg snakket med musikere som hadde begynt å selge instrumentene sine

Arvid Skancke-Knudsen skildrer hvordan korona snudde livet på hodet for folk i musikkbransjen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Arvid Skancke-Knudsen og Per Ola Hagen er årets vinnere av musikkbransjens egen pris for musikkjournalistikk.

Sammen med fotograf Hagen har Skancke-Knudsen skrevet boken «Da musikken stilnet» om den norske musikkbransjen og hvordan dens aktører ble rammet av koronapandemien.

– Jeg tenker at mange år fremover så vil denne boka bli stående som et lite moment med spesielle historier i en spesiell tid, sier Skancke til Journalisten etter prisutdelingen.

Erna Solberg erklærte i starten av pandemien at de nasjonale tiltakene var de mest drastiske siden krigen, og ikke minst var det hardt for musikere og kulturaktører som ble rammet, sier Skancke-Knudsen.

Han møtte mennesker som hadde fått livet snudd på hodet:

– Jeg snakket med musikere som slet økonomisk og som hadde begynt å selge instrumentene sine eller omskolere seg til å finne en annen jobb, sier han.

Mye av arbeidet med å samle kilder ble gjort på Facebook høsten 2020, og forfatteren opplevde at mange musikere ønsket å dele sine historier. Til sammen intervjuet han 60 aktører fra ulike sider av musikklivet.

– Det var ingen lukkede dører for oss. Alle var så ærlige, og snakket åpent om økonomiske problemer, manglende støtteordninger og andre problemer de hadde. Jeg tror vi klarte å skape et samlet bilde av situasjonen gjennom de intervjuene, sier han.

Skancke-Knudsen er forfatter og musiker og har førti års erfaring som musikkjournalist. Han skriver fast i Klassekampens Musikkmagasinet og i musikk-nettavisa Ballade.no.

Han mener musikkjournalistikkprisen er et viktig bidrag for medie- og kulturbransjen.

– Det er få magasiner og aviser som dekker god musikkjournalistikk. De som er igjen er relativt få. En slik pris, som setter fokus på musikkjournalistikken, er en god stimulering og vil forhåpentligvis føre til gode reportasjer og spennende journalistikk fremover.

Powered by Labrador CMS