Svenske Dagens Nyheter operer med tre forskjellige betalingsmurer. Skjermdump DN.se

Flere måter å bygge en betalingsmur: Svensk eksperiment ga uventet resultat

Dagens Nyheter tenker nytt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den svenske avisen har siden 2015 eksperimentert med ulike digitale abonnementsløsninger og har nå tre ulike betalingsmurer, skriver Digiday.

Den ene løsningen lar leseren lese tre artikler i uka før vedkommende får beskjed om at et abonnement må tegnes før flere artikler kan leses. Denne står for cirka 10 prosent av abonnentene som rekrutteres.

I tillegg har avisen en premium-løsning, hvor abonnentene får tilgang til et visst antall livsstilsartikler. Dette varianten står for cirka 30 prosent av leserne som konverteres til abonnenter.

Den siste varianten står for de resterende 60 prosentene: en dynamisk betalingsmur hvor artiklene først havner bak muren etter at de har oppnådd en viss mengde trafikk i løpet av de tre til fire første timene etter publisering.

– Det er logisk at vårt beste innhold ligger bak betalingsmuren, men på denne måten når vi også nye lesere, sier Martin Jönsson, leder for redaksjonell utvikling, til Digiday.

Dagens Nyheter eies av Bonnier News, som tidligere i år kjøpte lokalaviskonsernet MittMedia sammen med Amedia. MittMedia har også hatt suksess med å tenke annerledes rundt sine digitale betalingsmurer. Men de har valgt en litt annerledes løsning. Her er alle artikler åpne for alle den første timen. Artiklene er også merket med «provläs till» og tidspunktet for når de stenges, skriver Digiday.

Løsningen har ifølge MittMedia bidratt til at de har klart å holde trafikken oppe, noe som har vært bra for annonseinntektene, samtidig som antall digitalabonnenter har økt.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken sto det at det var Svenska Dagbladet som hadde tre betalingsmurer. Det riktige skal værer Dagens Nyheter.

Powered by Labrador CMS