– Leserne har nok de siste årene vært litt i tvil om
hva Dagsavisen egentlig skal være, sier Dagsavisens sjefredaktør Lars West Johnsen.
For det er leserflukt, driftsunderskudd og nedbemanninger som
har preget Dagsavisen noen år nå.
Etter nedleggelsen av satsingene i
både Stavanger og Østfold fortsatte en ganske langvarig nedtur og driftsunderskuddet
for 2024 endte på over 11 millioner kroner.
Så kom nedbemanningene i vår. Rundt 11 stillinger forsvant – to redaktører, journalister, markedsfolk og typografer.
Men nå er det endelig lys i enden av tunnelen, ifølge
redaktør West Johnsen.
– Utrolig vondt
Høsten har vært god for Dagsavisen og veksten i digitale
abonnementer har vært på nærmere 50 prosent. Det er veldig lovende og gir
forhåpninger for både neste år og framtida, sier West Johnsen når Journalisten møter
ham i Dagsavisen lokaler i Oslo sentrum.
– Det
er jo også strategien. Det er digitale abonnementer vi kommer til å leve
av om 20 år, og det er der vi legger trykket.
Nå går også driften i pluss, forteller West Johnsen, etter
at det er spart inn rundt 11 millioner kroner på å sette ut produksjonen av
papiravisa, kostnadskutt og nedbemanninger.
– Jeg tok over i januar og hadde ingen instruks om
å kutte. Men jeg så jo at vi måtte gjøre det, hvis ikke hadde vi ikke hatt noen
styringsfart. Det hadde virkelig gått gærent.
Men det er synd for et fagmiljø å miste
faggrupper som fotografer og typografer, sier redaktøren.
– Moderne medier er jo fattigere enn de var, men
vi må prioritere journalistikk. Det er kjerneoppdraget vårt. Alt annet enn
journalistikk kan vi leve uten.
Men det betyr at de har måttet ta tøffe valg, som har vært
brutale for dem det har rammet, sier han.
– Noen har jobba her i 30 år. Det er utrolig
vondt. Men det er ikke så vanskelig når man veit at det må gjøres. Det er enten
noen eller alle.
West Johnsen sier han ikke hadde noen kvaler ved
nedbemanningen, simpelthen fordi det måtte gjøres.
– Jeg hadde hatt kvaler med det om jeg måtte gjøre
det for å sende penger til København. Da hadde det vært for jævlig. Men det er
for å redde en avis med over 140 års historie.
Annonse
Tilbake til røttene
Med en drift som går rundt og kostnader under kontroll, ser
det ut til at fokuset er rettet mot at leserne ikke lenger skal være i tvil om
hva Dagsavisen skal være. Ifølge West Johnsen er det et massivt rom mellom
Klassekampen og Aftenposten, og det er det rommet Dagsavisen skal fylle.
– Der er det mange lesere og masse kultur. Vi skal
ta det tilbake. De siste årene har vi lagt ned Rogalands Avis, Demokraten,
distriktskontorer i Nord-Norge og på Vestlandet. Nå er det en avis, en rygg, en
tittel og en redaksjon i Oslo.
Mange i Norge definerer seg som sosialdemokrater, og svært
mange har et forhold til både Arbeiderpartiet og fagbevegelsen. LO har én millioner medlemmer, og West Johnsen har klokketro på at finnes et stort rom
for en verdibasert avis som Dagsavisen.
Foto: Mats Greger
Grunnmuren i strategien er allerede der, ved at de nå er
samlet ett sted, sier han. Nå handler det om å være veldig tydelig på hva
Dagsavisen skal være, og det betyr å gå tilbake til røttene:
– I praksis har vi kutta sport. Vi er en
ideologisk tufta, sosialdemokratisk avis og skal være gode på utenriks,
arbeidsliv og politikk. Det skal vi være konsistente på. På mellomlang sikt
skal vi bli best på Arbeiderpartiet og ekstremt gode på fagbevegelsen.
Dagsavisen er mer folkelige enn Klassekampen, og Klassekampen
er tydelig lenger til venstre i sitt grunnsyn, sier West Johnsen, som ikke er redd for
at de avisene vil trampe på hverandre.
– Jeg tror det er godt at vi er to på den siden av
streken. Det er trangere om plassen på andre siden.
Hva gikk galt?
Dersom snuoperasjonen i Dagsavisen virkelig viser seg
vellykket, vil en årelang søken etter hvordan avisa skal overleve kanskje være
over. I store trekk innebar det at
Dagsavisen, med Eirik Hoff Lysholm i sjefsstolen, etablerte flere aviser over
hele landet, som nå er lagt ned.
– Det lyktes vi ikke med, og nå er vi tilbake til
røttene våre.
– Hva var det forgjengerne dine gjorde feil?
– Jeg har ikke noe behov for distansere meg til
den strategien. Jeg var med Eirik og etablerte aviser. Det var et eventyr, men
bar ikke økonomisk. Resultatet var at vi nesten gikk konkurs.
På det meste hadde avisa 500.000 sidevisninger om dagen,
sier West Johnssen. Men algoritmer ble snudd, tredjepartstrafikken ramlet og en
uheldig overgang til nytt publiseringsverktøy gjorde at trafikken knakk i to – og
etter det har de egentlig aldri kommet tilbake, forteller han.
– Eiriks modell var underfinansiert. Alle kjøp,
all offensivitet – alt ble tatt fra sentralredaksjonen. Den avisa som skulle
bære prosjektet ble svakere. Og så tror jeg vi forvirra folk.
For kjerneleseren ble var ikke prosjektet like lett å forstå,
sier han, og uten risikovillig kapital ble prosjektet for vanskelig å bære over
tid.
Både West Johnsen og administrerende direktør Nina Kordahl
har vært i Dagsavisen en årrekke. De har med andre ord vært med på den
feilslåtte strategien, og andre opp- og nedturer de siste årene,
– Mest nedturer, smiler West Johnsen.
– Men er dere riktige folk til å ta dette riktig
vei, da?
– Strategien var riktig i sin tid. Det var Expressen-modellen med utgaver i andre byer. Ideen var god i 2008/2009, da papiravisa var sterk,
men kurven var raskt nedadgående og vi klarte ikke å utnytte digitale
posisjoner. Det var spennende og gøy. Men hvem vet hva som hadde skjedd hvis vi
ikke hadde gjort det?
Les tidligere Dagsavisen-sjef Eirik Hoff Lysholms kommentar nederst i saken.
Annonse
Profilbygging
Nå er uansett skuta snudd. I alle fall ifølge West Johnsen. Nylig ansatte avisa Kristian Skard som politisk redaktør, og det skal gjøres
mer. Målet er å komme i posisjon til å ansette enda flere folk.
– Jeg tror antall hender er helt avgjørende. Man
kan ikke lage god, slagkraftig journalistikk uten en kritisk masse
journalister. Vi må styrke oss på alle nivåer, og det holder vi på med.
Skard er hentet inn for å være tydelig, og det er viktig at
han blir en synlig stemme i det offentlige ordskiftet, forteller West Johnsen.
– Vi må komme inn i folks bevissthet igjen, bli
bedre på dagsorden, skape nyheter og bygge flere profiler som klorer seg inn i radio
og TV. Profiler som folk veit hvem er rett og slett.
– Har dere en uttrykt strategi om profilbygging?
– Absolutt. Vi må kjøpe dem eller bygge dem.
– Hadde tatt 10 millioner
Med ny og klarere strategi har Dagsavisen ambisjoner for
framtida, ifølge West Johnsen. Men med seg på strategien må de også ha eieren
Mentor Medier, som blant annet har aviser som Morgenbladet, Vårt Land og Dagen.
– Er Mentor riktig eier med strategien dere har
nå?
– All min erfaring med Mentor er at de er en god,
profesjonell og langsiktig eier. Det er
et konsern som har tatt store steg de siste årene på teknologisida og som har
lykkes med å bygge en sterkere internkultur, sier West Johnsen.
– Vi må kjøpe dem eller bygge dem, sier West Johnsen om Dagsavisenprofiler.Foto: Mats Greger
Mentor har stor respekt for redaktørinstituttet, men
det er klart at de ikke er en eier med store økonomiske muskler, legger han
til.
– Som leder skulle jeg gjerne hatt mer ressurser,
det er det ikke noe tvil om. Men vi er trygge hos Mentor og jeg tror Dagsavisen
nå er et tydeligere prosjekt enn vi har vært på noen år.
Dagsavisen trives godt med Mentor og søsteravisene
Morgenbladet og Vårt Land, og West Johnsens inntrykk er at Mentor trives med
dem.
– Men hvis styret i Mentor plutselig sa «her har du ti millioner kroner i året. Sats
på Dagsavisen», så hadde jeg tatt de ti millionene.
– Jeg har troa
Dagsavisen skal altså drive med driftsoverskudd i 2025, og
budsjettet for neste år er satt til 0. Det betyr drift, men hvordan ser
egentlig 2026 ut?
– Det ser ikke ut. Neida. Ingen avisledere sier at
neste år blir en fest. Økte kostnader på distribusjon og trykket på redaktørstyrte
medier avtar ikke, sier West Johnsen.
Neste år blir like tøft som i år, men Dagsavisen har bedre
kontroll på økonomien og det er styringsfart på driften, sier han. Foreløpig er
det heller ingen store x-faktorer som kan velte det.
– Annonsemarkedet er dårlig, reklamemarkedet er
dårlig, digital lesing er på vei ned, så det er nok av ting å bekymre seg over.
Men vi har det litt i egne hender.
Det er ikke lenger krise i Dagsavisen, sier West Johnsen, og
nå kan energien rettes mot ambisjonene.
– Jeg tror posisjonen vår er viktig og attraktiv.
Men vi må spille korta våre riktig. Jeg har troa, avslutter han.
Journalisten har vært i kontakt med Eirik Hoff Lysholm og spurt om han ønsker å kommentere det som blir sagt om Dagsavisen tidligere strategi. Han svarer:
– I den grad jeg beklager noe, er det at jeg ikke lyktes med å føre avisa over i et større konsern
«Jeg er stolt over det vi sammen fikk til i Dagsavisen med begrensede ressurser. Ut av et nesten håpløst utgangspunkt, med bunnskrapt kasse og knapt noen digital posisjon, klarte vi å bygge en betydelig digital rekkevidde og få de første økonomiske driftsoverskuddene avisa hadde hatt siden midten av 90-tallet.
I tillegg var vi midt i en fornyelse av organisasjonen, med flere unge, sultne journalister og redaktører som jobbet for å nå yngre målgrupper. På det tidspunktet tror jeg historiebøkene vil vise at Dagsavisen var i en historisk god posisjon som kunne ha blitt utnyttet bedre.
I den grad jeg beklager noe, er det derfor at jeg ikke lyktes med å føre avisa over i et større konsern, der vi enklere kunne nådd enda flere lesere og kapitalisert bedre på den veksten vi hadde fått til.
Når det er sagt, ønsker jeg selvsagt Nina og Lars lykke til med det tøffe oppdraget de har tatt på seg. Krysser fingrene for at de lykkes!»