Den store myggen biter
Journalistens nye redaktør har bestemt seg for å ta fatt i en stor og viktig debatt om mediehusenes organisering for å gjennomføre sine flermediale strategier.
Det er bra, men i DN.no kjenner vi oss ikke helt igjen i Helge Øgrims kommentar når han karakteriserer oss som en mygg. Ikke det at vi selvhøytidelig trenger å polemisere mot alt og alle som mener at vår posisjon burde vært bedre, men jeg mistenker Øgrim for noe manglende innsikt når dokumentasjonen for hans karakteristikk er en peker til TNS Gallups liste over norske nettsteder som rangerer nettstedene etter størrelse.
Vi har ingen innvendinger mot denne listen, den fungerer greit som en standard for å måle unike brukere på nettet sammen med flere andre verktøy og standarder. Men det står altså svart på hvitt at vi hadde drøyt 242.000 unike brukere i uke 37. Tallet sier jo lite i seg selv, men det kan relateres på flere måter:
Den andre økonomi/finans-avisen på nettet som ikke er en del av en trafikkmaskin, Hegnar Online, hadde i samme uke 202.000 unike brukere. E24 som får det vesentlige av trafikken sin fra VG Nett hadde i samme uke 527.000 brukere, NA24 oppnådde tilsvarende 346.000 ved å hente trafikk fra Nettavisens forside. Ingen tror at man oppnår den samme leserkvaliteten gjennom brede trafikkmaskiner som VG eller Nettavisen som når leseren har bestemt seg på forhånd om at det er finans/økonomi man vil lese om.
Ser vi til Sverige vet vi at en av Nordens største internettsuksesser Dagens Industri med di.se har cirka 500.000 unike ukentlige brukere. Med halve befolkningen i Norge blir det vanskelig å følge sammenligningen med myggen i forhold til at DN.no har over 240.000 brukere ukentlig.
Tar Øgrim seg bryet med å sjekke hva DN.no solgte annonser og innhold for i 2006, vil han se at det var om lag 40 millioner kroner. Cirka det dobbelte av Hegnar Online. E24 og NA24 er så nye at det blir nærmest meningsløst å sammenligne med omsetningen til DN.no og Hegnar Online. Men for den interesserte leser skal det legges til at regnskapstallene viser inntekter på 16 millioner kroner for E24 og snaut 7,6 millioner kroner for NA24 etter ni måneders drift for begge. Til sammenligning omsatte DN.no annonser for 12 millioner kroner i sitt første hele driftsår i 2001.
Det er likevel viktig å legge til at vi absolutt mener det er viktig å øke brukertallet på DN.no, og det er mye vi gjør som kan gjøres bedre. Papiravisen Dagens Næringsliv har ifølge Forbruker & Media 294.000 daglige lesere. DN.no har ifølge samme målemetode 149.000. Potensialet er der, det er opp til oss å utnytte det.
Fra Øgrims gamle arbeidsgiver i Akersgata har jeg ofte hørt at vi er flinke til å få omsetning ut av brukerne våre. Svaret er brukerkvantitet, brukerkvalitet og utnyttelse av merkevaren på nettet. En forutsetning for dette er et slagkraftig og tydelig redaksjonelt produkt. Og da er vi vel ved sakens kjerne – kjør debatt, Øgrim!
Her er kommentaren og debattmulighet.