Ferdig i Radio Rox – kanalen har ingen programledere igjen
– Var en overraskende vending.
Hans-Olav Thyvold (t.h.) og Remo Rehder har vært radiomakkere i «Mårnings» på Radio Rox. I sommer gikk kontrakten ut.
Foto: Erik Krafft
– Det kom overraskende på, sier Hans-Olav Thyvold.
I tospann med Remo Rehder har radioringreven ledet en revitalisert versjon av morgenshowet «Mårnings» på Radio Rox det siste året. I tiårsperioden mellom 2012 og 2022 ledet Thvyold også et program med samme navn på kanalen.
I fire timer hver mandag til fredag ga Thyvold og Rehder sine skråblikk på nyhetsbildet, oppdaterte lytterne på aktuelle konserter og satte fokus på menns mentale helse.
Men eierne i Radio Metro har ikke fornyet kontrakten, og for tiden produseres Radio Rox uten programledere i det hele tatt.
– Sier mest om markedet
Siste sending for morgenshowet var i juni, og Thyvold og Rehder forteller at de kunne vise til en lytterøkning på mer enn 15 prosent fra siste kvartal 2024 til første kvartal 2025.
– Vi satset på radio for den middelaldrende mannen, men det viste seg at vi dro med oss en hel del kvinnelige lyttere også, sier Rehder.
Derfor ble makkerne overrasket over at konseptet ikke fikk fortsette, selv om de understreker at Radio Metro har behandlet dem på helt ryddig vis.
– Det var en overraskende vending, siden vi tilsynelatende lyktes med prosjektet vi ble satt til å utføre, og leverte over forventningene. Det sier nok mest om hvor tøft markedet åpenbart er nå, sier Rehder.
Mener radio-pressestøtte trenges
Radiomakkerne slutter seg til et voksende krav i lokalradio-Norge, om at også radiovirksomheter må kunne søke seg til en driftstøtteordning lignende pressestøtten, som i dag kun kan gå til tekstbaserte medier.
Det handler om å opprettholde et mangfold av stemmer og meninger, og om å tilrettelegge for alternativer til NRK-tilbudet, minner Thyvold om:
– Det er regelrett farlig hvis det kun skal være «statens lakeier» som skal kunne få ut en lønn av å drive med samfunnsengasjert stoff på radio.
Nå vurderer duoen å sjøsette sin egen podkast.
– Men vi skulle veldig gjerne hatt med musikken, vi er jo musikkfolk. Er det noen som trenger et rått fredagsshow, er det bare å ringe, sier Thyvold.
Nye kanaler
– Vi har vært superfornøyde med dem, men den økonomiske situasjonen vår er dessverre slik at vi ikke får til alt vi skulle ønske. Jeg kan ikke bruke mer penger enn jeg har, sier daglig leder Yvonne Stikbakke.
Det har vært en positiv lytterutvikling for programmet, også fordi Radio Metro i perioden har utvidet distribusjonen utenfor Oslo. Men det økonomiske resultatet av lytterøkningen har ikke vært som ønsket og håpet, forteller hun.
Lydmarkedet er veldig fragmentert, og konkurransen er enorm, beskriver Radio Metro-sjefen.
– Derfor har vi sett behovet for å ha flere kanaler, og vi har nylig lansert kanalene Hit Radio, Heart og Power Rock Radio. Disse har heller ikke programledere akkurat nå, men det betyr ikke at de ikke skal ha det på sikt.
Endringer for Radio Metro
I løpet av sommeren har Radio Metro samlet hele virksomheten under navnet og plattformen Dinlyd, og i samme slengen altså etablert tre nye kanaler.
Samtidig har radioselskapet flyttet hele den tekniske infrastrukturen som servere, lydprosessering og radioavvikling til skybaserte løsninger.
– Dette markerer en ny epoke for Radio Metro AS. Vi har tatt et strategisk valg om å modernisere hele vår digitale infrastruktur og vårt lyduttrykk, slik at vi er bedre rustet for vekst og innovasjon i en krevende bransje, sier Stikbakke i en artikkel om grepene på egne nettsider.
Svarer lyttere
På Radio Rox’ egen facebookside har flere lyttere stilt spørsmål om at programlederne mangler.
«Ingen programledere? Hva skjedde med Mårnings da? Morra-quizen? Bare tatt vekk?», spurte en bruker i august, og fikk svar fra Dinlyd.no-profilen:
«Vi skjønner godt at du savner Hans Olav, Remo og morra-quizen 💛 De har betydd mye både for oss og lytterne. Nå satser vi bredere under Dinlyd-paraplyen, og Rox fortsetter å levere masse god rock – selv om vi dessverre ikke har programledere akkurat nå.»