DEBATT:
Folkeretten får altfor liten plass hos mediene
Oppsiktsvekkende angrep på folkeretten blir nesten ikke omtalt, skriver Rune Ottosen.
Vi bør ikke bli overrasket dersom Trump-administrasjonen i tiden som kommer vil motarbeide eller bryte folkeretten, skriver innleggsforfatteren. Her Donald Trump foran Det hvite hus-ansatte i 2021.
Foto: Tia Dufour / Det hvite hus
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
De siste dager har det vært mye oppmerksomhet rundt
USAs angrep på atomanlegg i Iran. Statsminister Jonas Gahr Støre sa at det var
brudd på folkeretten. NATO-sjef, Mark Rutte, støttet angrepet og mente det ikke
var brudd på folkeretten. Her opplevde vi noe så sjeldent som en åpen uenighet
om prinsipielle folkerettslige spørsmål blant våre allierte. Som regel er det alt
for lite diskusjon om folkerettslige spørsmål blant våre politikere og i mediene.
Det er et tema for en artikkel jeg nylig publiserte i Norsk Mediehistorisk Tidsskrift.
Her følger et utdrag av artikkelen: Det som sjelden
problematiseres, er at USA som stormakt og vår viktigste allierte ikke lever
opp til den uttalte viljen fra norske politikere om å holde seg innenfor
folkeretten. I valget mellom å forsvare
USAs egne stormaktsinteresser og å respektere FN og folkeretten er det egne
interesser som trumfer. Etter at Donald Trump vant presidentvalget i 2024, er
det med bakgrunn i erfaringen fra Trumps forrige presidentperiode grunn til å
tro at folkeretten blir tillagt enda mindre vekt i årene som kommer.
Philippe Sands er en sentral
premissleverandør for min analyse. Hans bakgrunn som akademiker,
folkerettsjurist med jødisk bakgrunn og advokat for palestinerne i Den internasjonale domstolen i Haags (ICJ) høringer om okkupasjonen av palestinske områder i 2024 gjør han til en aktør
man bør lytte til. Sands er konsekvent i sin kritikk av folkerettsbrudd. Han
har tatt til orde for et eget tribunal for å etterforske Russland og Vladimir
Putin for brudd på folkeretten etter Russlands invasjon av Ukraina i 2022.
Sands gjør i boken «Tilbake til
Lemberg» et poeng av at USA var helt sentral i opprettelsen av
Nürnbergdomstolen som dømte nazistene for krigsforbrytelser under andre
verdenskrig. USA støttet rett etter krigen avkoloniseringen i opposisjon til
europeiske kolonimakter. I oppfølgingsboken «Den siste kolonien» viser
Lemberg et linjeskifte i USAs forhold til folkeretten.
Parallelt med utviklingen av en
global mediestrategi som skal fremme USAs interesser, har USA i praksis
reversert sitt syn på overnasjonale folkerettslige mekanismer. Et av
vendepunktene kom da USA i 1986 ble dømt i Den internasjonale domstolen i Haag
for sin støtte til geriljabevegelsen Contras,
som kjempet militært mot sandinistenes regime i Nicaragua. Dommen slo fast at
USA brøt folkeretten ved å trene, bevæpne, utstyre
og finansiere Contras' paramilitære styrker i Nicaragua. Videre ble USA
funnet skyldig i angrep på sivil infrastruktur i Nicaragua, blant annet gruver
og havner. I dommen slås det også fast at USA hadde gjort seg skyldig i å
oppmuntre Contras til å begå grusomheter som brøt med internasjonal
humanitær lov.
For dette ble USA dømt til å betale en erstatning uten at det
ble fastsatt et beløp. Nicaragua har selv beregnet størrelsen til 12 milliarder
amerikanske dollar. I dag tilsvarer dette med renter 21 milliarder dollar.
Så sent som i juni 2023
purret Nicaragua på betaling. USA har helt siden 1986 avvist kravet.
USA valgte å ignorere domstolens avgjørelse og brukte sin vetorett i FNs
sikkerhetsråd for å forhindre videre sanksjoner. Dermed ble erstatningsbeløpet
i praksis aldri håndhevet. USA har altså nektet å forholde seg til dommen i Den
internasjonale domstolen og har siden motsatt seg tilslutning til Den
internasjonale straffedomstolen (ICC).
At USA ignorerer folkeretten, er ikke
noe nytt historisk fenomen, men det tematiseres lite i den offentlige debatten.
USA har bare undertegnet 5 av de 18 internasjonale menneskerettskonvensjonene.
USA har heller ikke ratifisert tilleggsprotokollene til Genève-konvensjonene
fra 1977 om krigens folkerett. ICC er verdens første permanente internasjonale
domstol som skal straffeforfølge enkeltpersoner for internasjonale
forbrytelser. ICC ble opprettet gjennom Roma-vedtektene, som ble vedtatt i
1998. Vedtektene tredde i kraft 1. juli 2002 etter at over 60 stater hadde
ratifisert vedtektene.
USAs manglende prinsipielle støtte til folkeretten
blir sjelden problematisert av norske politikere og medier. Dette ble
anskueliggjort da Norge unnlot å protestere da USA innførte sanksjoner mot
dommere ved straffedomstolen som innledet etterforskning mot USA for
krigsforbrytelser i Afghanistan. At en stormakt som USA truer med personlige sanksjoner mot en dommer som gjør jobben sin, burde vekke oppsikt, men er
nesten ikke omtalt i norske medier.
Høsten 2024 ble det lagt
fram et nytt lovforslag i Senatet som vil skjerpe sanksjonene mot ICC.
Lovforslaget Illegitimate Court
Counteraction Act vil medføre sanksjoner som visumforbud for utenlandske
statsborgere og deres familiemedlemmer som bidrar til ICC-etterforskning USA
misliker. Lovforslaget omfatter også frysing av eiendelene og formuen til dem
som rammes av sanksjonene.
Potensielt kan sanksjonene ramme anklagere, dommere
og ansatte ved ICC. Sanksjonene kan ramme vitner, også amerikanske statsborgere
som driver med menneskerettighetsarbeid. Dette kan også ramme individer som
samler dokumentasjon på krigsforbrytelser under den pågående krigen på Gaza.
Sanksjonene kan ramme ansatte hos NGOs som dokumenterer krigsforbrytelser og
aktivister som samarbeider med ICC. Vi bør derfor ikke bli overrasket dersom
Trump-administrasjonen i tiden som kommer vil motarbeide eller bryte
folkeretten.