Opplagstall 1. halvår 2025

For hver abonnent Dagbladet mister, henter VG inn to

Mens Dagbladet totalt mister nesten 9600 abonnenter, henter VG inn over 20.600 nye. Veksten hos VG er dermed mer enn dobbelt så stor som Dagbladets tilbakegang, målt i antall abonnenter.

VG under Gard Steiros ledelse kan se tilbake på opplagsvekst i første halvår 2025.
Publisert
Lesetid: 1 min

Klokka ni i dag offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de offisielle opplagstallene for første halvår 2025.

Samlet sett holder mediene som er med i målingen stillingen. Totalopplaget endte på 2,6 millioner, en svak vekst på 0,7 prosent fra året før. Men bak de stabile tallene skjuler det seg store forskjeller mellom vinnere og tapere.

118 titler kan vise til vekst, mens 132 går tilbake.

– Tallene viser at nordmenn fortsatt velger å betale for journalistikk. Nyheter er en viktig del av folks hverdag, og brukerne går til medier de stoler på når de vil forstå samfunnet og sitt eget nærmiljø. Denne tilliten er grunnleggende for et åpent demokrati, og bidrar til å gjøre samfunnet mer motstandsdyktig mot desinformasjon og uønsket påvirkning, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, i en pressemelding.

Digitale abonnement utgjør nå 71 prosent av opplaget, en økning på 7,1 prosent på ett år. Kombiabonnementene (papir pluss digitalt) faller med 12,3 prosent, mens rene papiropplag nå utgjør bare tre prosent av totalen – en nedgang på 10 prosentpoeng det siste året. 

VG er vinneren blant de største avisene. Samlet vokser VG med over 20.000 abonnenter (+7 prosent), og ligger nå på 313.000 totalt. Finansavisen gjør et solid byks oppover med 8200 nye abonnenter (+27 prosent), mens Klassekampen og Bergensavisen (BA) også kan vise til merkbar vekst.

I motsatt ende finner vi Dagbladet, som mister nesten 9600 abonnenter totalt (–10 prosent). Både Dagbladet Pluss og papiravisen faller omtrent like mye i prosent. Dermed fremstår Dagbladet som den største taperen blant de nasjonale avisene.

I går ble det kjent at ansvarlig redaktør og daglig leder i Dagbladet, Frode Hansen, gikk på dagen.

Også Dagens Næringsliv (–2,3 prosent) og Sunnmørsposten (–2,9 prosent) går tilbake.

Ser vi på lokalavisene, holder de samlede opplagstallene seg stabile. Regionavisene øker med 0,9 prosent, der Stavanger Aftenblad står for nær 1900 nye abonnenter. Mindre lokalaviser viser en mer sprikende utvikling: noen små titler faller kraftig, mens andre, som nykommerne Askøy24 og iSolør, vokser i tosifret tempo. 

Opplagstall 1. halvår 2025

Plass Medium Opplag 2025 Opplag 2024 Endring % endring
1VG (totalt)312 828292 22620 6027,10 %
2Aftenposten243 578240 6842 8941,20 %
3Dagens Næringsliv94 22596 490–2 265–2,3 %
4Bergens Tidende88 07588 183–108–0,1 %
5Dagbladet (totalt)83 65093 243–9 593–10,3 %
6Adresseavisen77 90577 5583470,40 %
7Stavanger Aftenblad67 72065 8581 8622,80 %
8Fædrelandsvennen42 12041 7523680,90 %
9Finansavisen38 11129 9338 17827,30 %
10Klassekampen36 52434 6031 9215,60 %
11Romerikes Blad31 44930 9115381,70 %
12Bergensavisen (BA)27 17726 1799983,80 %
13Sunnmørsposten26 83827 637–799–2,9 %
14Drammens Tidende25 25125 1271240,50 %
15Nordlys24 73424 5791550,60 %

Tallene for VG og Dagbladet inkluderer også VG+ og Dagbladet Pluss

Alle tall finnes på medietall.no

Powered by Labrador CMS