Opplagstall 1. halvår 2025
For hver abonnent Dagbladet mister, henter VG inn to
Mens Dagbladet totalt mister nesten 9600 abonnenter, henter VG inn over 20.600 nye. Veksten hos VG er dermed mer enn dobbelt så stor som Dagbladets tilbakegang, målt i antall abonnenter.
VG under Gard Steiros ledelse kan se tilbake på opplagsvekst i første halvår 2025.
Arkivfoto: Anna Stjern
Klokka ni i dag offentliggjorde Mediebedriftenes
Landsforening (MBL) de offisielle opplagstallene for første halvår 2025.
Samlet sett holder mediene som er med i målingen stillingen.
Totalopplaget endte på 2,6 millioner, en svak vekst på 0,7 prosent fra året
før. Men bak de stabile tallene skjuler det seg store forskjeller mellom
vinnere og tapere.
118 titler kan vise til vekst, mens 132 går tilbake.
– Tallene viser at nordmenn fortsatt velger å betale for
journalistikk. Nyheter er en viktig del av folks hverdag, og brukerne går til
medier de stoler på når de vil forstå samfunnet og sitt eget nærmiljø. Denne
tilliten er grunnleggende for et åpent demokrati, og bidrar til å gjøre samfunnet
mer motstandsdyktig mot desinformasjon og uønsket påvirkning, sier Randi S. Øgrey,
administrerende direktør i MBL, i en pressemelding.
Digitale abonnement utgjør nå
71 prosent av opplaget, en økning på 7,1 prosent på ett år.
Kombiabonnementene (papir pluss digitalt) faller med 12,3 prosent, mens rene papiropplag nå utgjør bare tre prosent av totalen – en nedgang på 10 prosentpoeng det siste året.
VG er vinneren blant de største avisene. Samlet vokser VG
med over 20.000 abonnenter (+7 prosent), og ligger nå på 313.000 totalt. Finansavisen
gjør et solid byks oppover med 8200 nye abonnenter (+27 prosent), mens Klassekampen
og Bergensavisen (BA)
også kan vise til merkbar vekst.
I motsatt ende finner vi Dagbladet, som mister nesten 9600
abonnenter totalt (–10 prosent). Både Dagbladet Pluss og papiravisen faller
omtrent like mye i prosent. Dermed fremstår Dagbladet som den største taperen
blant de nasjonale avisene.
I går ble det kjent at ansvarlig redaktør og daglig leder i Dagbladet, Frode Hansen, gikk på dagen.
Også Dagens Næringsliv (–2,3 prosent) og Sunnmørsposten
(–2,9 prosent) går tilbake.
Ser vi på lokalavisene, holder de samlede opplagstallene seg stabile. Regionavisene øker med 0,9 prosent, der Stavanger Aftenblad står for nær 1900 nye abonnenter. Mindre lokalaviser viser en mer sprikende utvikling: noen små
titler faller kraftig, mens andre, som nykommerne Askøy24 og iSolør, vokser i
tosifret tempo.
Opplagstall 1. halvår 2025
Plass
|
Medium
|
Opplag 2025
|
Opplag 2024
|
Endring
|
% endring
|
1 | VG (totalt) | 312 828 | 292 226 | 20 602 | 7,10 % |
2 | Aftenposten | 243 578 | 240 684 | 2 894 | 1,20 % |
3 | Dagens Næringsliv | 94 225 | 96 490 | –2 265 | –2,3 % |
4 | Bergens Tidende | 88 075 | 88 183 | –108 | –0,1 % |
5 | Dagbladet (totalt) | 83 650 | 93 243 | –9 593 | –10,3 % |
6 | Adresseavisen | 77 905 | 77 558 | 347 | 0,40 % |
7 | Stavanger Aftenblad | 67 720 | 65 858 | 1 862 | 2,80 % |
8 | Fædrelandsvennen | 42 120 | 41 752 | 368 | 0,90 % |
9 | Finansavisen | 38 111 | 29 933 | 8 178 | 27,30 % |
10 | Klassekampen | 36 524 | 34 603 | 1 921 | 5,60 % |
11 | Romerikes Blad | 31 449 | 30 911 | 538 | 1,70 % |
12 | Bergensavisen (BA) | 27 177 | 26 179 | 998 | 3,80 % |
13 | Sunnmørsposten | 26 838 | 27 637 | –799 | –2,9 % |
14 | Drammens Tidende | 25 251 | 25 127 | 124 | 0,50 % |
15 | Nordlys | 24 734 | 24 579 | 155 | 0,60 % |
Tallene for VG og Dagbladet inkluderer også VG+ og Dagbladet Pluss
Alle tall finnes på medietall.no