Onsdag presenterte Medietilsynet sin rapport om de direkte pressestøtteordningene på Kulturhuset i Oslo.
Rapporten har Medietilsynet laget på bestilling fra Kultur- og likestillingsdepartementet og skal være grunnlag for de mediepolitikkens styringssignaler fra 2027 til 2030.
Kulturminister Lubna Jaffery åpnet arrangementet på Kulturhuset onsdag, og la i sin åpningstale blant annet vekt på at bransjen har etterlyst økt forutsigbarhet i tildelingen av pressestøtten.
Bransjen blir også hørt på dette i rapporten, hvor Medietilsynet blant annet foreslår å fremskynde tidspunktet for vedtak om tildeling av produksjonstilskudd til januar/februar. Ny søknadsfrist bør legges til september, foreslår tilsynet.
– Målet med endringene er enn mer treffsikker støtte, forklarte direktør i Medietilsynet Mari Veland.
Slik det fungerer nå faller vedtak om pressestøtten på høsten, mens søknadsfristen er på våren.
Annonse
Ny kategori
I rapporten foreslår Medietilsynet også at det opprettes en ny tilskuddskategori. Mindre nasjonale breddemedier kaller Medietilsynet den nye kategorien de foreslår, som nå får tilskudd som nasjonale nisjemedier.
I rapporten foreslår Medietilsynet en ny tilskuddskategori.Foto: Mats Greger
En egen definisjon vil på en mer treffsikker måte skille dem «fra nasjonale nummerto-medier og nasjonale nisjemedier», heter det blant annet i rapporten.
Endringen vil også gi et riktigere rettslig grunnlag for tildeling av støtte til denne gruppen, ifølge tilsynet.
Penger til unge
Flere tilskuddsordninger er blitt vurdert i rapporten, og tidligere har blant andre Norsk Journalistlag (NJ) foreslått at innovasjons-
og utviklingstilskuddet «økes med 10 mill. kroner, og at økningen øremerkes
prosjekter rettet mot unge».
I rapporten argumenterer Medietilsynet for at man ivaretar tiltak som stimulerer til unges nyhetsbruk ved å øke bevilgninger til innovasjons- og utviklingstilskuddsordningen betraktelig.
Men tilsynet anbefaler å avvente nye støtteordninger.
«Bransjen er selv i gang med å prøve ut ulike typer ordninger med gratis eller rabattert tilgang til unge», heter det blant annet fra tilsynet som også anbefaler mer forskning på temaet.
– Vi trenger mer kunnskap om hva som stimulerer unges nyhetsbruk, sa Veland onsdag.