Mediefolk:

VGs Thomas Talseth intervjuer sanger Chris Holsten. – Jeg er så sliten i stemmen, jeg har jo intervjuet folk i snart to timer, sier han til Journalisten etter at den siste artisten har forlatt den røde løperen.

Journalisten på Spellemann: Svette rom og røde løpere

Beinhard jobbing og trangt om plassen for journalistene som dekket årets Spellemannutdeling.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I snart 50 år har Spellemannprisen vært en stor begivenhet i norsk musikkbransje.

Ikke bare sendes prisutdelingen live på NRK, men det er også den ene kvelden i året de møtes, på tvers av sjangere og landsdeler, for å feire seg selv.

Selv om det har vært en del bråk rundt måten årets priser har blitt delt ut på, stod artistene i kø da dørene åpnet på Sentralen.

Etter to år med digitale utdelinger og pandemi, var det se og bli sett for de mange hundre artistene, låtskriverne og produsentene som dukket opp denne kvelden. Glamouren var bokstavelig talt til å ta, føle og lukte på.

For journalistene og fotografene som jobbet med å dekke prisutdelingen var realiteten en litt annen.

Arrangørene har lagt ut lapper på den røde løperen. VG og NRK får først tilgang til artistene. Se og Hør og Dagbladet er plassert i den andre enden.
Nathan Kahungu fra P3 og Marthe Losnedal fra BA posisjonerer seg på den røde løperen før artistene ankommer. – Vi intervjuer bare folk fra Bergen, men det er mange av dem i år, sier Losnedal. Hun har leid inn venninnen Kristin Solberg til å holde kamera for anledningen. De er tydelig nervøse der de står, for ingen av dem har noe særlig erfaring med å jobbe fra den røde løperen. Losnedal jobber til vanlig på desken i BA, og Solberg jobber i butikk.
Emilie Sofie Olsen fra Adresseavisa har reist helt fra Trondheim for anledningen. – Det er så mange trøndere som er nominert i år, vi intervjuer bare dem, forteller hun. Frilansfotograf Kristin Svorte er leid inn for anledningen. Til vanlig jobber hun for Dagbladet og er vant til rød løper-jobbing.
Daniel Kvammen var en av artistene som brukte lengst tid på den røde løperen. Alle ville snakke med ham.
Køen med artister som skulle innom den røde løperen gikk rundt kvartalet. Alle hadde blitt oppfordret til å ta turen innom. Det tok nesten to timer fra den første artisten dukket opp til den siste forlot det røde teppet.
Alle flater skal dekkes.
Nathan Kahungu intervjuer Subwoolfers talsmann samtidig som de gule figurene beveger seg klossete i bakgrunnen. Det var flere artister som dukket opp med maske på den røde løperen i år. – Jeg er gjennomsvett, sier Kahungu til Journalisten og legger til: – Jeg løp på do for å hente papir, før jeg kom på at det kanskje er det lommetørklet mitt er til, sier han og ler.
I to timer har Anna Rydland Nærum og Hanna Kristin Hjardar fotografert og filmet artistene på den røde løperen. VG sender live og senderen er plassert i en sekk på ryggen til Nærum. – Jeg er så svett og sliten, den veier jo ganske mye, sier hun før de blir vinket videre av kollega Talseth for å filme flere intervjuer.
Annika Byrde er frilansfotograf for NTB, og har tatt bilder av de fleste som har trasket ned den røde løperen. De siste timene tilbringer hun foran scenen i den varme marmorsalen. – Jeg kjenner at jeg begynner å bli litt sliten nå, sier hun.
Presserommet ligger i kjelleren på Sentralen. Det er trangt om plassen i kjelleren denne kvelden.
Emilie Sofie Olsen forsøker å jobbe i presserommet med «Vinnerveggen» i ryggen. Her blir alle vinnerne ledet ned for å gjennomføre vinnerintervjuene. Veggen er satt opp innerst i rommet og rommer en evig feststemning.
Papirskiltet vitner om en engasjerende kveld for Se og Hørs fotograf.
Powered by Labrador CMS