Byavisas redaktør Paul J. Aune. Foto: Thor Nielsen

Leserne tror på gratisavisene

Paul Jostein Aune kan glede seg over høy troverdighet hos leserne og et årsresultat på 30 millioner kroner. Det siste mest på grunn av gammel moro.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aune er redaktør for Byavisa i Trondheim. Gratisavisen, med et opplag på 90.000 eksemplarer, var tidligere eid av det danske Søndagsavisen-konsernet. I fjor sommer overtok A-pressen og Adresseavisen, på 50-50 basis. De nye eierne fikk med seg en betydelig regnskapsmessig fordel, som følge av tidligere underskudd i selskapet.

Nå gleder Aune seg over en fersk leserundersøkelse som viser at Adresseavisens gratiskonkurrent scorer høyt blant sine lesere. Det er en stund siden gratisavis var ensbetydende med tekstreklame, påpeker han.

Avismålinger

– Jeg vil påstå at dette er et gjennombrudd for gratisavisbransjen. Flere aviser kommer til å velge gratismodellen, spår Aune.

Mer og mer av mediebruken her i landet går til medier som ikke tar seg betalt for innholdet, viser TNS Gallups jevnlige Forbruker&Media-undersøkelser. Folk er ikke villig til å betale for redaksjonelt innhold på nettet, og den samme utviklingen ser vi nå på papir.

Økonomikrisen, koblet med de strukturelle endringene i mediemarkedet, øker sannsynligheten for at en stor løssalgsavis som Dagbladet og tradisjonelle abonnementsaviser må levere innhold gratis til leserne enkelte dager i uka. Aftenposten Aften gis allerede ut gratis hver onsdag. Stadig færre er villig til å betale for papirproduktene, og med fallende opplag undergraves også annonseinntektene.

Både A-pressen og Edda Media har bygget opp eller kjøpt solide aktører i det norske gratisavismarkedet. I forrige uke kvittet A-pressen seg med gratisavisen Halden Dagblad, mens Edda-eide Sarpsborgavisa ble vedtatt nedlagt denne uka. Trolig som ledd i et strategisk samarbeid mellom de to konsernene i Østfold.

Mfakta-målinger

Byavisa er trukket med i A-pressens Mfakta, et analyseprosjekt som skal gi konsernets drøyt 50 aviser bedre kunnskap om lesere, brukere og kunder. Mfakta bygger på standardiserte Opinion-undersøkelser, som de enkelte avisene gjennomfører årlig eller hvert andre år.

Aune er svært tilfreds med at Byavisa har en score oppunder resultatene for abonnementsavisene i A-pressen, på viktige parametere som produktets seriøsitet og troverdighet.

– Resultatene oppfattes som oppsiktsvekkende i A-pressen. Vi er selvfølgelig svært fornøyd med at også vi, som gratisavis, oppnår så gode resultater på akkurat dette punktet. En del av A-pressens aviser er jo å regne som rene samfunnsinstitusjoner, sier redaktøren.

Troverdighet

Analysesjef Anne Jacobsen i A-pressen Lokale Medier er overrasket over tilbakemeldingene fra Byavisas lesere. Et tilfeldig utvalg personer i avisens nedslagsfelt er intervjuet av Opinion over en 14-dagersperiode.

– Våre lokalaviser har generelt svært høy troverdighet. Gjennomsnittlig er åtte av ti lesere helt enig i en slik påstand. Byavisas score ligger rett under dette. 73 prosent av leserne oppfatter avisen som troverdig og saklig. Det var en veldig gledelig tilbakemelding og såpass overraskende at jeg både dobbeltsjekket og trippelsjekket tallene, forteller Jacobsen.

Byavisa har et svakere resultat når det gjelder status som primærkilde til lokale nyheter.

– Ikke så rart kanskje, siden den kommer ut kun en gang i uken, sier Jacobsen.

Aune poengterer at for ham og de ansatte er det ingen nyhet at det er mulig å lage et godt redaksjonelt produkt basert utelukkende på annonseinntekter.

Har livets rett

– Men for den øvrige avisbransjen, som ofte har argumentert med at det ikke er mulig å lage en seriøs og troverdig gratisavis, er det kanskje en overraskende tankevekker, sier han.

Redaktøren oppfatter resultatene som en bekreftelse på at forretningsmodellen har livets rett og en framtid foran seg. Han spår at flere av dagens abonnementsaviser går over til å bli gratisaviser.

Overskudd

– Det er rett rundt hjørnet, noe man innser ved å se på utviklingen for lesertallene for en del aviser. De er snart nødt til å gjøre noe. A-pressens analyser viser at lesermarkedet aksepterer gratisaviser, så derfor er vår situasjon en forsmak på framtiden, mener Aune.

Byavisa oppnådde et årsresultat etter skatt på hele 30,3 millioner kroner i 2008. Fullt så lukrativt er det likevel ikke å drive gratisavis i Trondheim.

– Forklaringen er et såkalt framførbart underskudd fra selskapets tidligere satsinger på gratisavisene Osloposten, Bærumsposten og Folloposten for noen år siden. Byavisas årsresultat før skatt i fjor endte på 1,06 millioner kroner, forklarer Paul Jostein Aune.

Powered by Labrador CMS