Ingen flokkmentalitet i Bodøavisene

Nordlands Framtid og Nordlandsposten har i årtier knivet om lesere og annonsører, åpenbart uten å løpe i flokk. De to avisene har nemlig oppsiktsvekkende få nyhetssaker felles. Dette kommer fram i en ny bok av IJ-forsker Sigurd Allern.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I boka «Nyhetsverdier - om markedsorientering og journalistikk i ti norske aviser» har Allern blant annet en case-studie som gir svar på

hvilke saker, innenfor ulike nyhetsområder, som på samme dag ble dekket i de

to konkurrerende Bodøavisene, og hvor mange av dem som var felles for begge

aviser.

Resultatet av innholdsanalysen ble også vurdert i forhold til enkelte

eksperters oppfatninger om at lokal aviskonkurranse fører til journalistisk

konformitet.

Oppsiktsvekkende

Bodø har siden før krigen vært åsted for en av landets hardeste

aviskriger. Nordlandsposten var lenge størst opplagsmessig, men i 1989 passerte

Nordlands Framtid så vidt rivalen. Forskjellen i dag er ca 4.000 eksemplarer i

sistnevntes favør.

Innholdsanalysen av det samlede nyhetsutvalg i en konstruert uke er hentet

fra grovt sett ganske like aviser som konkurrerer på samme annonse- og

lesermarked. Og redaksjonelt er det enkelt å påvise fellestrekk med hensyn til

omfang og prioritering av ulike stoffgenre.

- Da virker det sannsynlig at mange av de konkrete nyhetssakene var de

samme?

- Det er en naturlig hypotese at innholdet i de to avisene, også når det

gjelder bestemte saker, må bli ganske likt. Men resultatet var faktisk så

oppsiktsvekkende at jeg måtte sjekke tallene flere ganger, sier Allern, som

forteller at også Bodø-avisenes egne lesere tok grundig feil.

På forhånd mente folk han spurte at minst halvparten av sakene måtte være

felles for de to avisene.

Bare åtte prosent

Men det viste seg nemlig at gjennomsnittlig bare åtte prosent av alle

nyhetene i de to avisene var fellessaker.

Av 58 ulike førstesideoppslag, undersaker og henvisninger inkludert, er bare

fire om samme sak. Antall innenriks/lokalnyhetsartikler var 633, av disse var

bare 44 felles. Innenfor sport var åtte prosent av sakene felles.

- Dette viser at allmenne nyhetsverdier gir rom for høyst forskjellige

konkrete prioriteringer. Det ekstreme resultatet kan også være et uttrykk for

at aviser i hard konkurranse bevisst velger ulike måter å profilere seg på,

mener Allern, som legger til at tendensen til å velge forskjellige nyheter

også gjelder byråstoffet.

Han mener undersøkelsen tilbakeviser hypotesen om at lokal konkurranse

nødvendigvis fører til at samme saker slås opp, men vil likevel ikke

generalisere.

- Det kan selvsagt tenkes konkurransesituasjoner der to aviser blir mer

like enn Bodøavisene er i dag, sier Allern.

Glimrende argument

IJ-forskeren tror også at årsaken til få fellessaker kan være at

avishverdagen består av langt færre hendelsesnyheter enn man kanskje skulle

tro.

- I det daglige handler det mer om planer, prosjekter, møter, innspill og

utspill, noe som gir rike muligheter for avisene til å være forskjellig. For

leserne betyr det et unikt nyhetstilfang, sier Allern, som påpeker at

forskjellene som avdekkes mellom alle avisene i undersøkelsen er et glimrende

argument for pressestøtten.

- Ulikhetene mellom avisene viser hvor viktig det er at det finnes flere

typer riksaviser og konkurrerende lokalaviser. De representerer ulike stemmer,

og når en type avis dør, da dør også det virkelighetsbildet den

representerer i det offentlige rom.

I boka bruker Allern analysematerialet til å drøfte en rekke andre

problemstillinger. Blant annet anklager om at det har foregått en generell

tabloidisering av stoffutvalget i norsk presse de siste åra. Mer om dette i

morgendagens papirutgave av Journalisten.

Powered by Labrador CMS