TV 2-reporter Kadafi Zaman bidrar i undervisningsopplegg utviklet av Tenk, NJ Oslo og Oslo Redaktørforening.
Foto: Tenk
Skal selge inn journalistikk som yrkesvalg for ungdomsskole-elever
Pressens hus-samarbeid ut til skolene.
Et nytt undervisningsopplegg skal vise hvorfor journalistikk er så viktig i et demokrati – og reklamere for journalistikk som yrkesvalg.
Helt sentral i undervisningsopplegget er TV 2-reporter Kadafi Zaman, melder kreftene bak initiativet, Tenk, NJ Oslo og Oslo Redaktørforening, i en pressemelding.
Tenk er skoleavdelingen til Faktisk.no.
– Dette er et ektefødt barn av Pressens hus og det samarbeidet vi har fått til her. Vi er veldig stolte av undervisningsopplegget og gleder oss til å få vist det fram for elever og lærere, sier Sølve Kuraas Karlsen, leder for Tenk, i meldingen.
Undervisningsopplegget heter «Journalistikk, demokrati og kildekritikk» og er først og fremst beregnet på bruk i ungdomsskolen, men kan også tilpasses videregående skole.
– Målet vårt er å få fram hva en journalist jobber med og hvorfor journalistikk er så viktig i et demokrati, sier Annette Hobson, leder for NJ Oslo, i pressemeldingen.
Samtidig er tanken å selge inn journalistikk som en mulig yrkesvei for elever i ungdomsskolen og videregående skole, sier Silje Hovland, leder i Oslo Redaktørforening, i meldingen.
– Vi trenger flere journalister og vi trenger ikke minst at ungdommer med en flerkulturell bakgrunn velger journalistikk som yrkesvei. Kadafi er en god rollemodell. Han brenner for journalistikken og den viktige rollen mediene har i samfunnet.
Nylige artikler
NTB snur – nå slipper hun å betale
Tusenvis av skjermdumper: – Aldri fått et eneste krav
NTB-advokaten og redaktøren har selv delt skjermdumper
Mener NTB «skyter seg selv i foten»
Måtte rykke fra julebordet
Mest leste artikler
Klassekampen-spaltisten fekk pengekrav etter å ha delt eiga sak
TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
NTB forstår ikke hvordan internett fungerer
Ni har tatt sluttpakke i Nettavisen
En skjermdump av et bilde er fremdeles et bilde