Det er to gode, mangeårige kolleger som blåser i kampluren. A-Magasinet ledes av Aftenposten-redaktør Kjersti Løken Stavrum. I VG sitter Kjersti Moen, avdelingsleder for feature og det nye VG Helg, direkte underlagt VG Helg-redaktør Nina Gram. De to Kjerstiene jobbet sammen i ti år i Aftenposten. Deretter tre år i Kvinner og Klær. Nå skal de slåss om helgeleserne.
Fordypning og foto
I morges fikk Aftenpostens abonnenter det nye A-Magasinet på dørmatten. 68 sider lett beskåret A4 på glanset kvalitetspapir. I morgen kommer VG med sitt nye helgemagasin: 80 sider i stort magasinformat og 55 grams papir i tillegg til den ordinære avisen på 64 sider. Krigen er i gang mellom de to Schibsted-avisene og ikke minst, mot Dagbladet.
Begge magasinene satser på fordypning, grundige reportasjer og spektakulære fotoreportasjer. Men der A-Magasinet satser på kunnskap og viten til en urban målgruppe mellom 25 og 50 år, satser VG mye bredere.
– VG tilbyr hele godtebutikken med noe for alle. Vi skal informere og underholde, sier Nina Gram.
I A-Magasinet har man produsert for lager i flere uker, og har oppslag klare for mange uker framover.
Aktuelle, men ikke hendelsesnyheter
– Vi skal være aktuelle, men et helgemagasin kan aldri konkurrere på hendelsesnyheter. Derfor må vi ha aktuelle saker i reserve og kunne kaste om når det trengs. Stunt en dag før deadline blir sjelden bra, sier Løken Stavrum.
I VG sliter de med den langsiktige tenkningen. Nyhetstenkningen sitter i beinmargen.
– Vi må begynne å tenke på en annen måte, og vi har en plan, sier Gram, som legger til at de er i gang med stoffproduksjon for flere nummer framover.
De har begge sine forbilder. I A-Magasinet har de sjelet til internasjonale magasiner som Time og Newsweek, i VG til Paris Match og Stern. Men der den nedbemannede Aftenposten-redaksjonen måtte hente inn Millimeterpress til mye av produktutviklingen, har VG gjort alt selv.
Innsikt, dybde, kunnskap, utenriks og populærvitenskap er de fem stikkordene i A-Magasinet. Avisen har til og med ansatt en egen vitenskapsjournalist, 25 år gamle Ingrid Synnøve Torp, nyutdannet fra Journalisthøgskolen og sivilingeniør i kjemi fra NTNU.
A-Magasinet satser på flere brede reportasjer over 6-8 sider. Dagens coversak er Aftenposten-journalist og SKUP-vinner Anne Hafstads egen historie. Da foreldrene døde, fikk hun og broren brev fra fylkesmannen om at de var adoptert.
I hvert nummer skal A-Magasinet ha en temasak, der de går bak og forteller historien om en merkevare eller logo. De har en seks siders fotoreportasje, en bred viten-sak og masse populærvitenskapelig småstoff. Det tradisjonelle portrettet er byttet ut med spørsmål og svar. Det er selvsagt mat og trend og mote, familie, samliv og psykolog, og det er spaltister.
Nok et kjendisblad?
Utenriksreporter Jon Magnus i VG sier at han håper han ikke får nok et kjendisblad på lørdag, men helt trygg kan han ikke være. Nina Gram og Kjersti Moen forsikrer at det ikke skal bli kjendiseri, men selvsagt er kjente mennesker med. Anne-Kat. Hærland som coverstory og åtte sider Erna Solberg viser det.
VG Helg er bygget over tre søyler: Nytt, Nytte og Navn. De har temasak, de har Mitt hjemsted, der de bruker en kjent person som inngang til å presentere en bygd i Norge, og de har en Flashback; i tekst, bilder og grafikk trekker de opp en sak fra nyhetsbildet, forteller hva som skjedde, hvorfor og hva som nå skjer. Fotoreportasjer, Visste du at, kjæledyr, spaltister, glamoppslag til slutt og ikke minst kryss og Sudoku hører med.
Jon Magnus er begeistret. Både i Aftenposten og VG har de egne helgestaber på cirka 20 medarbeidere, men målet er å involvere hele huset. Alle kan bidra, og Magnus gleder seg til å få plass å boltre seg på til utenrikssaker som hittil har vært litt hjemløse.