Klassekampen-redaktør Bjørgulv Braanen. Foto: Birgit Dannenberg
Klassekampen pålagt å trykke annonse
Forliksrådet tvang Braanen til ta ta inn annonsen fra Med Israel for fred.
Organisasjonen Med Israel for fred (MIFF) gikk rettens vei for å få trykket tre annonser i Klassekampen.
Det var i august i fjor at MIFF inngikk en annonsekontrakt med Klassekampen for tre helsidesannonser i avisen. For dette skulle organisasjonen betale 15.000 kroner. Men ledelsen i avisa hevet kontrakten og begrunnet det med for lav pris.
Dermed tok MIFF kontraktsbruddet til Oslo tingrett, som sendte saken til Forliksrådet. Meklingen her førte ifølge en pressemelding fra MIFF ikke fram, og endte i en dom hvor Klassekampen ble pålagt å trykke de tre annonsene til avtalt pris.
– Dommen understreker at Klassekampen har brutt en gyldig inngått avtale, og slår fast at MIFF har krav om å få publisert sin annonse i henhold til avtale, sier styremedlem Jan Benjamin Rødner i MIFF. Han var også organisasjonens advokat i saken.
Sjefredaktør Bjørgulv Braanen sier til Journalisten at de trodde det var mulig å komme ut av kontrakten. Vanligvis ville en rabattert annonse kunne avtales til en pris mellom 20.000 og 30.000 kroner.
– Vi ønsket å heve kontrakten og var åpne for å diskutere en ny pris med MIFF, men dette førte ikke fram. De krevde til gjengjeld 200.000 kroner for tort å svie, og å sende en sjekk pålydende det til MIFF var ikke så fristende, sier Braanen som må svelge pillen og sette annonsene på trykk.
Avisen har valgt ikke å anke saken videre til Oslo tingrett.
Forliksrådet skriver i sin begrunnelse:
«Forliksrådet legger til grunn at avtalen om salg av annonser i Klassekampen til Med Israel for fred er inngått i e-postkorrespondanse datert 1. august 2012. Det var Klassekampen ved deres annonseselger Ivan Solhaug som tok initiativ til salget. Klassekampen har i ettertid hevdet at tilbudet var et begrenset sommertilbud. For Med Israel for fred framsto tilbudet uten forbehold og mer som et introduksjonstilbud enn noe annet. Forliksrådet legger også til grunn at selgeren hadde stillingsfullmakt og var legitimert. Klassekampens påstand om at selgeren hadde gått ut over interne og muntlige retningslinjer tillegges ikke avgjørende vekt i dette spørsmålet.
Klassekampen viste videre til Lov om redaksjonell fridom i media § 4. Det ble hevdet at et eventuelt pålegg om oppfylling av avtalen vil innebære et pålegg om å trykke annonsene, noe som må anses som en innblanding i den redaksjonelle friheten. I denne forbindelsen vil Forliksrådet peke på at en eventuell dom om å oppfylle avtalen i seg selv ikke vil gripe inn den redaksjonelle friheten.»