Kulturminister Jaffery om moms: – Må være pragmatisk

Men man når ikke de unge uten momsfritak, mener Aftenposten-redaktør Trine Eilertsen. 

Lubna Jaffery la frem regjeringens strategi mot desinformasjon på Pressens hus mandag.
Publisert
Lesetid: 1 min

I regjeringens strategi mot desinformasjon er styrking av redaktørstyrte medier et eget kapittel. 

Under lanseringen av strategien mandag, kunne kulturminister Lubna Jaffery fortelle at den delen av strategien i første omgang vil handle om å nå de unge.  

– Ikke mulig

Dét er ikke mulig å få til med et system der det er moms på de plattformene unge folk er opptatt av, understreket Aftenposten-redaktør Trine Eilertsen i den påfølgende paneldebatten.

– Å si at for å få redaktørstyrt informasjon må man lese masse og lenge, det går ikke. Vi må sidestille plattformene, var hennes klare beskjed.

Man når ikke unge uten momsfritak, mener Trine Eilertsen, som var en del av panelet på Pressens Hus mandag.

I 2023 fjernet regjeringen momsfritaket for nyhetsformidling med lyd og levende bilder. 

Det ble begrunnet med at man ville hindre at TV-kanalpakker og strømmetjenester kunne selges med redusert moms, og at momsfritaket var lite treffsikkert. 

Siden den gang har en samlet presse og de fleste politikere ønsket å reversere endringen, som for TV 2 har vært spesielt hard, og har resultert i en årlig ekstrakostnad på om lag 200 millioner kroner. 

På spørsmål fra Journalisten om Eilertsen har rett, svarer kulturministeren at hun hele tiden har ment at lyd og bilde er viktig for å nå de unge.

– Det er to ting vi kan gjøre: Reversere det som ble innført for to år siden, eller se på andre virkemidler for å gjøre bot. Det jobber vi med og kommer tilbake til det når vi legger frem de fireårige styringssignalene til høsten.

– Må være pragmatisk 

– Men hva tenker du nå? Reversering eller nye virkemidler?

– Det jeg har sagt helt siden jeg ble kultur- og likestillingsminister er at dette ikke er et godt politisk verktøy, fordi jeg mener det ville ha vært klokt å opprettholde systemet man hadde. Men jeg må være pragmatisk.

Man må finne den best mulige løsningen for mediebransjen og konsumentene, fortsetter Jaffery, og understreker at hun må komme tilbake til hvordan man løser det til høsten.

– Jeg er opptatt av at vi må ha innovasjonsgrad i mediene, og å få unge mennesker inn i de redaktørstyrte mediene som lesere, seere og brukere. Det tror det er en viktig del av mitt mandat som medieminister, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS