I regjeringens strategi mot desinformasjon
er styrking av redaktørstyrte medier et eget kapittel.
Under lanseringen av strategien mandag, kunne kulturminister Lubna Jaffery fortelle at den delen av strategien i første omgang vil handle om å nå de unge.
– Ikke mulig
Dét er ikke mulig å få til med et system der det er moms på
de plattformene unge folk er opptatt av, understreket Aftenposten-redaktør Trine
Eilertsen i den påfølgende paneldebatten.
– Å si at for å få redaktørstyrt informasjon må
man lese masse og lenge, det går ikke. Vi må sidestille plattformene, var hennes
klare beskjed.
Man når ikke unge uten momsfritak, mener Trine Eilertsen, som var en del av panelet på Pressens Hus mandag.Foto: Mats Greger
I 2023 fjernet regjeringen momsfritaket for nyhetsformidling med lyd og levende bilder.
Det ble begrunnet med at man ville hindre at TV-kanalpakker og strømmetjenester kunne selges med redusert moms, og at momsfritaket var lite treffsikkert.
Siden den gang har en samlet presse og de fleste politikere ønsket å reversere endringen, som for TV 2 har vært spesielt hard, og har resultert i en årlig ekstrakostnad på om lag 200 millioner kroner.
På spørsmål fra Journalisten om Eilertsen har rett,
svarer kulturministeren at hun hele tiden har ment at lyd og bilde er viktig for
å nå de unge.
– Det er to ting vi kan gjøre: Reversere det som
ble innført for to år siden, eller se på andre virkemidler for å gjøre bot. Det
jobber vi med og kommer tilbake til det når vi legger frem de fireårige
styringssignalene til høsten.
Annonse
– Må være pragmatisk
– Men hva tenker du nå? Reversering eller nye
virkemidler?
– Det jeg har sagt helt siden jeg ble kultur- og
likestillingsminister er at dette ikke er et godt politisk verktøy, fordi jeg
mener det ville ha vært klokt å opprettholde systemet man hadde. Men jeg må
være pragmatisk.
Man må finne den best mulige løsningen for mediebransjen og
konsumentene, fortsetter Jaffery, og understreker at hun må komme tilbake til
hvordan man løser det til høsten.
– Jeg er opptatt av at vi må ha innovasjonsgrad i
mediene, og å få unge mennesker inn i de redaktørstyrte mediene som lesere,
seere og brukere. Det tror det er en viktig del av mitt mandat som
medieminister, avslutter hun.