Hilde Haugsgjerd Foto: Birgit Dannenberg

Vil ikke rangere kompetansen

Digital kompetanse skal kartlegges, men ikke rangeres, sier Hilde Haugsgjerd. Hvorfor kartlegge da? spør klubbleder.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediehusene i Schibsted Norge skal investere betydelig i digital kompetanse, heter det i børsmeldingen konsernet sendte ut 22. august. Samme dag fikk de ansatte fikk beskjed om at rundt 400 millioner kroner skal kuttes på kostnadssiden og at det i verste fall vil bety at 350 stillinger fjernes fra de fire store regionavisene i konsernet.

Under Sommerkonferansen i Kristiansand sa konsernsjef Rolv Erik Ryssdal at journalistene må lære seg å følge trafikkmønsteret på nett og å jobbe tett med nyhetsutviklere. Og til egen avis sier Hilde Haugsgjerd at bedriften skal kartlegge kompetansen før nedbemanning.

Hva kan de

I den siste utgaven av Journalistens magasin skriver ansvarlig redaktør Helge Øgrim i lederartikkelen at redaktører uten digital kompetanse burde få styrte sluttpakker og at ledelsen ikke bør fritas for kompetansekartlegging.

Klubbleder Knut Nygaard i Aftenposten sier han ikke har fått andre signaler enn at også kompetansen ledelsen i avisen innehar, skal kartlegges. Og han venter at det skal være en bred vurdering, slik redaksjonen skal gjennom.

– Min holdning er at det må vurderes bredt, og dette er formidlet fra toppen. Det er ikke signalisert noe annet.

Dette ser de etter

Sjefredaktør Hilde Haugsgjerd i Aftenposten forteller at digital kompetanse er et sekkebegrep som favner flere ting. For mediehusets og redaksjonens toppledelse handler det om innsikt i siste utvikling i digitale trender, teknologi, forretningsmodeller og brukermønstre.

I redaksjonen handler det om teknologisk spisskompetanse, som programmerere som samarbeider med redaksjonelle medarbeidere.

For journalistene dreier det seg ifølge Haugsgjerd om å ha teknologisk innsikt, slik at de kan samarbeide i team med programmerere om redaksjonelle utviklingsoppdrag.

Det handler også om forståelse for digital informasjonsflyt og brukermønstre. Å beherske relevante verktøy, som i Aftenposten handler om å skrive manus i Escenic, ta, sende og redigere video og bilder på mobil og lignende. Og så handler det om evne og vilje til å involvere seg med leserne i sosiale medier.

Vil ikke rangere

– Hvordan vil du rangere deg selv med tanke på digitale kompetanse?

– Ut fra en slik presisering av hva Aftenposten legger i digital kompetanse, skjønner du kanskje at det ikke gir mening å skulle rangere min egen digitale kompetanse. Vi rangerer heller ikke journalisters digitale kompetanse.

 At kompetansen ikke skal rangeres, overrasker Nygaard.

 – Hvis vi ikke skal rangere digital kompetanse – hva nå enn den måtte bestå av – kan jeg ikke helt se hvorfor vi skal kartlegge den. Målet med en kompetansekartlegging skal jo være å finne ut hvem som trenger å få økt sine kunnskaper – både digitalt og på andre felt. Og i ledelsen så vel som på gulvet.

Powered by Labrador CMS