Øivind Monn-Iversen i forsetet til en DS Crossback E-Tense i et opptak gjort av bilprodusenten. Foto: Skjermdump fra bilprodusentens Facebook-video

Motor strammer inn på praksis etter at journalist ble brukt i bilannonse på Facebook

– Jeg svarte ja da jeg ble spurt om å svare på noen spørsmål om bilen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg liker designet veldig godt. Den har en del elementer som gjør at den skiller seg ut, uten at det blir for pompøst og vulgært. Den har et klassisk fransk design, vil jeg si.

Slik beskriver Motors bil- og testjournalist Øivind Monn-Iversen elbilen DS 3 Crossback E-Tense. Det sier han vendt mot kameraet fra forsetet i en video som bilmerket DS har lagt ut på Facebook. DS er premium-merket til det franske bilkonsernet bak Citroën, Peugeot og Opel.

DS har også betalt for å øke spredningen til innlegget, slik at Facebook-brukere får det opp i strømmen som et «sponset» innlegg.

Integritet

– Jeg svarte ja da jeg ble spurt om å svare på noen spørsmål om bilen. De svarene jeg ga er mer eller mindre identiske med det jeg skrev på motor.no om bilen. Som journalist og bilinteressert vil jeg i utgangspunktet formidle til flest mulig. Men rent prinsipielt må journalister være oppmerksomme på hvordan det blir brukt i innholdsmarkedsføringsammenheng, sier Monn-Iversen til Journalisten.

– Fikk du betalt, en annen type honorar eller andre goder for å stille opp?

– Nei, overhodet ikke.

Journalisten ble hentet til Motor i høst. 53-åringen kom fra selskapet Content House, som leverte redaksjonelt innhold til redaksjoner som VG og Egmont. Tidligere har han blant annet jobbet i Dagbladet som biljournalist.

Monn-Iversen sier at han ikke visste hvordan opptaket skulle brukes. Han har ikke fått slike henvendelser før, men trekker en parallell til at sitater og terningkast fra medier blir brukt i reklamer i andre sammenhenger, som for bøker og spillefilmer.

På spørsmål om han vil stille opp for bilprodusenter igjen, er han ikke avvisende så lenge han mener han har integritet med tanke på hva som sies.

– Man må tenke seg om, men så lenge jeg kan stå inne for hva jeg sier og har ryggdekning for det, vil jeg ikke prinsipielt si nei. Men så er det konteksten det blir brukt i, og det har jeg som journalist en plikt til å tenke over.

Egne kanaler

Men ansvarlig redaktør Lina Schøyen strammer inn på praksisen etter det som har skjedd. Hun sier at Monn-Iversens «ja» til DS var en feil i et ubetenksomt øyeblikk.

– Det journalister må svare er at det jeg mener om bilen, kan du lese om i Motor, på motor.no eller på Motors Facebook-side, sier Schøyen.

Hun mener det er særlig viktig i en tid med økt innholdsmarkedsføring, og der bilprodusenter bygger opp egne kanaler.

Så legger hun til at hun ikke kan forhindre for eksempel Volkswagen fra å bruke redaksjonelle kåringer som Årets beste bilkjøp i markedsføring.

– Men da er det tydelig for leserne og andre at det er en redaksjonell vurdering. Da kan produsenter fortsatt klippe og lime fra vår tekst, men da har alle mulighet til å gå tilbake til den redaksjonelle teksten.

Det er NAF som utgir bladet Motor, som er medlem av Fagpressen og følger Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten (VVP).

I sistnevnte heter det at redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet og at de må unngå dobbeltroller, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.

Powered by Labrador CMS