Mener Bama må gjøre som de vil
– Jeg innrømmer dem retten til å bruke de virkemidlene de har til rådighet, sier Brennpunkt-redaktør Arne O. Holm om Bamas annonsekampanje.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Bama prøver i dagens aviser å komme Brennpunkts kritiske søkelys på «Bend it»-bananer i forkjøpet med svære annonser der administrerende direktør Rune Flaen blant annet skriver at de møter utfordringen offensivt:
“Ikke ved å legge oss paddeflate og be om unnskyldning for at vi er til, eller ved å kaste inn håndkleet og gi opp, men ved å ta et enda større ansvar. Se Brennpunkt i kveld.”
På spørsmål om hva han tenker om Bamas handlemåte sier Brennpunkt-redaktør Arne O. Holm at han reagerer med en slags overraskelse. I forkant har redaksjonen vært i lange diskusjoner med Bama også så seint som i går da filmen ble vist for selskapet.
– Men vi ble aldri varslet om annonsene, sier Holm, som understreker at han innrømmer Bama retten til å bruke de virkemidlene de har tilgjengelig.
– Det står dem fritt å kjøpe redaksjonell omtale. Når man har penger – som er mye av det dette programmet handler om – er det jo greit. Og slik dette er utformet synes jeg det er fair enough, sier Holm, som i farta ikke kan huske at Brennpunkt har vært utsatt for akkurat denne typen mottrekk.
– Og iallfall ikke i de dimensjonene som denne annonsekampanjen har. Dette illustrerer at det ikke blir lettere å drive den typen journalistikk som vi driver med, mener Holm.