Mer enn 12.000 unge har slått til på gratis Amedia-tilgang etter én uke
– Mer enn 500 skoleklasser. Det er spesielt gledelig i et valgår, sier Amedia-konserndirektør.
Marte Ingul er konserndirektør samfunn og kommunikasjon hos Amedia.
Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Mandag formiddag, én uke etter at Amedia åpnet gratistilgangen for alle mellom 15 og 21 år, har 12.450 unge registrert seg, opplyser konsernet.
– Det er fortsatt tidlig, men tallene viser at når unge får sjansen til å koble seg tettere på lokale og nasjonale nyheter, tar de den. Over 12.000 registrerte tilsvarer mer enn 500 skoleklasser. Det er spesielt gledelig i et valgår, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia, i en uttalelse sendt til Journalisten.
Ingul deler at Fredriksstad blad akkurat nå er på topp over avisene flest har kommet inn gjennom, med nær 900 nyrekrutterte. På plassene bak følger Bergensavisen, Romerikes Blad, Drammens Tidende og Nordlys.
Det handler om å gi unge større mulighet til å skape gode vaner, stille spørsmål og engasjere seg året rundt, understreker Ingul.
– Unges feed flommer ofte over av feil, falsk og farlig informasjon. Vi mener de fortjener å få hele bildet, spesielt i en urolig tid for demokratiet. Nå gir vi dem enkel tilgang til faktasjekket journalistikk fra kilder de kan stole på, og ekte historier om folk og steder de bryr seg om. Derfor har våre aviser åpnet for unge, uttaler konserndirektøren.
Responsen har vært over all forventning, ifølge Fredriksstad Blad-redaktør René Svendsen.
– Når vi ser på kategoriene unge bruker tid på, får vi bekreftet at de er interessert i mye av det samme som alle andre: krim, ulykker og festivaler, beskriver Svendsen.