NJ-advokat Mads Backer-Owe bekrefter søksmål fra fagforeningen mot Discovery Networks Norway.
Foto: Marte Vike Arnesen
NJ saksøker Discovery
Møter tv-giganten i retten i januar.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Norsk Journalistlag (NJ) har, på vegne av flere NJ-organiserte i et produksjonsselskap, gått til sak mot Discovery Networks Norway.
Om knappe to måneder møtes partene i retten. Det viser domstolenes pressemappe.
Den norske avdelingen av mediegiganten Warner Bros. Discovery eier blant annet kanaler som TVNorge og Fem. Mye av innholdet på kanalene er nå samlet på den internasjonale strømmetjenesten MAX.
NJ går til sak for å få slått fast i retten at Discovery som innleier av arbeidstakere har begått ulovlig innleie, utdyper NJ-advokat Mads Backer-Owe overfor Journalisten. Han fører saken sammen kollega Elin Nykaas.
– Discovery mener det er snakk om såkalte enterpriseavtaler, mens vi mener det er en ulovlig innleiesituasjon, sier Backer-Owe.
Han vil per nå ikke gå i detalj på hvor mange søksmålet gjelder, eller hvor de er ansatt i dag.
Et utfall av medhold i retten kan bli at de ansatte står sterkere i å kreve kompensasjon eller fast ansettelse.
DLA Piper-advokat Rajvinder Singh Bains representerer motparten i retten. Han har hittil ikke besvart Journalistens henvendelser.
Saken er berammet til én dag i Oslo tingrett i midten av januar 2025.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.
Nylige artikler
Klar når det smeller?
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Deeyah Khan om å intervjue ekstremister: – Empati er ikke det samme som sympati
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Sender hele ledelsen til USA under fotball-VM
TV 2s krimekspert dekker fotball-VM: – Ropte til sjefene
Kokainrotta og de dårlige hjelperne
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk