Demo lanserer folkefinansiering etter nyttår

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Nå går det mot lansering av Demo, danske Zetlands norske avlegger.

Etter å ha reist landet rundt siden i høst, mener initiativtakerne at responsen viser et tydelig behov for et alternativ i det norske medielandskapet.

– De siste månedene har vi snakket med hundrevis av folk ansikt til ansikt. Vi har også mottatt over 4000 skriftlige innspill, og daglig strømmer det flere inn. Slik har vi bygget et stort fellesskap med nysgjerrige mennesker som har overbevist oss om at det er mulig å starte opp et nytt medium basert på andre verdier enn det som preger mediene i dag, sier Ingrid Tinmannsvik, som blir redaktør dersom folkefinansieringen lykkes.

Tinmannsvik, som tidligere i år forlot en lederstilling i NRK, mener tradisjonelle medier er fanget i en klikklogikk som skader offentligheten.

Demo ble i høst stiftet av Helle Hoås Gannestad, Ingrid Tinmannsvik og Bendik Mondal (foran). De siste ukene har de fått (fra venstre) grafiker Jonas Bødtker, markedsfører Thea Herstad Moen og de tidligere NRK-journalistene Charlotte B. Bergløff og Siamak Nematpoor med på laget, med mål om å opprette en redaksjon til våren.

13. januar inviterer derfor Demo til folkefinansiering, med mål om å bygge en redaksjon.

– Demo vil trenge minst 5000 grunnleggende medlemmer, skal vi kunne starte daglig publisering fra senvåren av. Det er ambisiøst, men når vi ser hvor sterkt behovet og engasjementet er, har vi blitt overbevist om at det er mulig.

Medstifter Bendik Mondal, dokumentarist med flere priser bak seg, mener interessen viser at publikum ønsker journalistikk som hjelper dem å sortere og forstå komplekse samfunnsspørsmål.

– I en verden hvor nyhetsmediene kriger i den samme algoritmestyrte oppmerksomhetsøkonomien, slik tech-gigantene ønsker og tjener store penger på, også mange seg et nyhetsmedium som kan bidra til å senke skjermtiden deres – ikke øke den, sier han, sier han.

Helle Hoås Gannestad, også medstifter, peker på at prosessen har avdekket et sterkt savn etter nyanser og et mer inkluderende offentlig ordskifte.

– Samfunnsengasjementet i landet er høyt. Det viste blant annet den rekordhøye valgdeltagelsen i årets stortingsvalg oss. Men i vår undersøkelse, gjennomført av InFact i august, kommer det også fram at halvparten av nordmenn kjenner på følelsen av at et felles «vi» er i ferd med å gå tapt, sier Hoås Gannestad.

Arbeidet med å hente inn innspill fra hele landet og utvikle satsingen fortsetter, skriver Demo i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS