Ny gullalder

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I siste nummer av Journalisten blir det fastslått i overskrift og ingress at gullalderen er over for løssalgsavisene og de må belage seg på magrere tider. Desperate forsøk med mer kjendis- og forbrukerjournalistikk hjelper tydeligvis ikke, når deres egne nettaviser er først ute med nyhetene – og papirversjonen blir lest 15-16 timer etter deadline.

IJ-forsker Sigurd Høst tror ikke løssalgsavisene kan finne en oppskrift som bringer dem tilbake til rekordopplagene fra 1994. Jeg er ikke like pessimistisk på vegne av de tidligere mediene for politisk debatt.

Men det må tas drastiske grep!

For det første: Kjøperne bør tilbys ferskvare. Avisen bør komme direkte fra trykkeriet når folk er klare for å ta imot produktet. Med siste deadline klokken 12 på dagen, klar for trykkeriet klokken ett og klar for utkjøring klokken to, kan leserne stille seg i kø foran kiosken klokken tre på ettermiddagen for å lese damenes Jens siste spark til den sittende regjeringen. Debatten er satt! Og kveldens sendinger i radio og tv må følge opp. Dermed slipper avisene å bruke tid, krefter og forsider på hvorfor Jensemann har dametekke og annen uvesentlig personlighetsfokusering.

Ved å benytte lokale trykkerier rundt omkring i landet, vil potensielt hele Norges befolkning kunne sette seg inn i de siste og viktigste utspillene fra sentrale politikere. I tillegg til de (strategiske) politiske utspillene, må selvsagt avisens journalister jobbe frem egne saker og avsløringer, som tvinger aktører i politikken, næringslivet og kulturlivet til å svare og gi sine synspunkter.

I dag kan vi ofte fortløpende lese hva som vil stå i den kommende papirutgaven. De fleste nyhetene som blir produsert for papiravisene blir brukt på nettet og mister dermed sin nyhetsverdi. Det er ikke rart at de store nettavisene i dag går med overskudd og papiravisene mister sine lesere. Papiravisene må derfor kreve noe tilbake fra sine digitale brødre! Her er mitt forslag til gjengjeldelse, med utgangspunkt i det jeg har skrevet ovenfor:

En halv time før avisen er ute og klar for salg brukes halve skjermbildet på nettavisene til å selge dagens papirutgave. En faksimile av dagens forside forteller om de viktigste sakene. Denne salgsplakaten kan ligge på nettsiden frem til klokken seks, da også hele sakene slippes i nettavisen.

På denne måten kan løssalgsavisene vinne tilbake sin viktige posisjon i offentligheten og i det norske demokratiet, som de historisk sett tidligere har hatt. Dermed er mulighetene for nye rekordopplag for de politisk orienterte løssalgsavisene innen rekkevidde!

Trur eg.

Powered by Labrador CMS